کنکوری‌ها چگونه استرس خود را کنترل کنند؟

 اولین تکنیکی که می‌توان روی آن کار کرد، تکنیک رها سازی است و بسیار زیاد اثر دارد. عمل رها سازی باعث می‌شود که مغز بتواند آن اثر محرکه را کاهش دهد. به طور کلی در کنترل استرس اولین و راحت‌ ترین گام این است که محرک را کم اثر و یا بی‌ اثر کنیم.

مرکز مشاوره بیات

دومین گام درک از موضوع است که ما می‌ توانیم با استفاده از علم، آگاهی، شعور و درک، تأثیراتی از محرکات را متفاوت کنیم و به سراغ جنبه‌ های خنده‌دار موضوع برویم؛ به عنوان مثال، اگر یک نفر سر و صدا می‌ کند با خود بگوییم که چقدر صدای خوبی دارد؛ درست است که سر و صدای فرد خوب نیست اما در آن لحظه کار دیگری نمی‌ توان انجام داد و باید به داستان جهت دیگری داد. در اینجا ما به دنبال درک هستیم تا بتوانیم ادراک خود را از واقعه، اتفاقات و پردازش‌های مغز تغییر دهیم بدین معنا که هر مغزی عملکردهای پردازش متفاوتی انجام می‌دهد.

سومین تکنیک برای کاهش استرس، تکنیک سه ثانیه‌ ای است. هنگامی که اتفاقی رخ می‌دهد که اعصاب فرد به هم می‌ ریزد و واکنش منفی نشان می‌دهد، ناخواسته جوی به وجود می‌آید که شرایط را نامطلوب‌ تر می‌کند. فرد در مواجهه با واکنش‌ های منفی باید خود را کنترل و سه ثانیه صبر کند. فرد باید خود را متوجه عوامل دیگر کند تا در آن لحظه واکنش بهتری نشان دهد. حتی دانش‌ آموزان در هنگام خوابیدن، به دلیل افکار منفی‌ ای که در ذهن‌ شان وجود دارد نمی‌ توانند به راحتی استراحت کنند چراکه مسئله‌ ای را برای خود پردازش می‌کنند که منفی و غلط است.

اگر دانش‌ آموز سه ثانیه صبر کند و نفس عمیق بکشد، دیگر آن افکار منفی در ذهن او پردازش نمی‌شود یعنی اگر فرد محرکی داشت؛ در مدت زمان سه ثانیه به آن فکر نکند و بعد از آن دیگر تمایلی به پردازش کردن موضوع نخواهد داشت. هنگامی که این اقدام را انجام می‌دهیم افکار منفی، فرد را رها می‌کند و می‌تواند به راحتی استراحت کند.

بنابراین می‌توان سعی کرد پردازش‌ های مغزی را با استفاده از تکنیک سه ثانیه رها کرد زیرا در روزهای پایانی کنکور بسیار کاربرد دارد و این تکنیک‌ها می‌تواند در شرایط کنکور غوغا کند. همچنین تکنیک‌ های دیگری مانند مشاوره، روانشناس و غیر روانشناس وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *