راهکارهای غلبه بر اهمال کاری و ترس از موفقیت

به قلم حسین بیات روانشناس بالینی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که علی رغم مهم بودن یک هدف، بر سر جایتان میخکوب شوید و هیچ کاری برای موفق شدن انجام ندهید. ممکن است شما هم مانند بسیاری دیگر از اطرافیانتان از این وضعیت، متعجب شوید و با خودتان بگویید واقعا وقتی هدفم برایم مهم است چرا هیچ کاری نمیکنم، چرا متوقف شده ام و قفل کرده ام، این وضعیت عموما از جانب بسیاری از افراد به عنوان اهمال کاری شناخته می شود اما در اصطلاح روانشناسی از آن با عنوان ترس از موفقیت و یا عقده یونس نیز یاد می شود. در حقیقت این بار ترس از شکست نیز که شما را متوقف کرده بلکه ترس از موفقیت است که عامل توقف و روکود زندگیتان شده است.

مرکز مشاوره بیات

علت اهمال کاری چیست :

اهمال کاری یا همان به تعویق انداختن کارها که می توان از آن به عنوان نوعی از اوج هراسی نیز یاد کرد، دلایل مختلفی دارد. بر اساس نتایج پژوهش های محققان حوزه اوج هراسی، همواره دو نیروی متضاد در درون ما فعال هستند. بخشی از وجودمان میل به حرکت، موفقیت، رشد و مواجهه با چالش های زندگی دارد و بخش دیگر همواره در جست و جوی امنیت و راحتی است.

چگونه می توانم بر اهمال کاری غلبه کنم :

ممکن است تا کنون ده ها جلد کتاب در زمینه اهمال کاری خوانده باشید و یا در سخنرانی های زیادی شرکت کرده باشید. همچنین احتمال دارد شما صفحه های انگیزشی زیادی را دنبال کنید تا بتوانید از این طریق، میل به انجام کار را در خود افزایش دهید. در هر صورت، مطالعه مطلب فعلی می تواند نشان دهنده آن باشد که راهکار های قبل به اندازه  کافی مفید نبوده اند.

۱_ بپذیرید که ترس و اضطراب وجود دارد :

وقتی اهمال کاری می کنید، بخشی از وجودتان در حال ترس از ناکامی، شکست و یا برخورد با موانع است. این بخش ممکن است افکار اضطراب زای زیادی مانند اگر موفق نشم چی، نکنه اشتباه کنم، نکنه وقتم تلف بشه و … را به شما تزریق می کند. بهتر است به جای سعی در کنترل این افکار، ترس و اضطراب را به عنوان بخشی از وجودتان بپذیرید.

۲_ اهداف روشن و جزیی تعیین کنید :

ممکن است بگویید بارها و بارها تلاش کرده ام تا پا رو ترس هایم بگذارم و حرکت کنم اما نشده. راه حل چیست : برای غلبه بر ترس ها و حرکت موثر در جهت اهداف، نیازمند مشخص کردن اهداف کاملا روشن و جزیی هستید. به عنوان مثال لازم است بدانید که برای امروزتان دقیقا چه هدفی دارید و چگونه آن را انجام خواهید داد، مشخص کردن اهداف جزیی به جای اهداف کلی، به شما کمک می کند تا احساس ترس کمتری را تجربه کنید و در مسیر هدفتان قرار بگیرید. در چنین وضعیتی، اهداف کلی و مبهم کارکردی جز تزریق ترس و اضطراب ندارند و بهتر است آن ها را به اهداف کوچک تر خرد کنید.

۳_ به موفقیت های جزیی پاداش دهید :

قانون اساسی پرورش رفتار های مطلوب آن است که رفتاری که پاداش بگیرید، تکرار می شود. بنابراین در پایان هر روز ازخودتان به خاطر کارهایی که انجام دادید، تشکر کنید. می توایند لیستی از روش های کوچک خوشحال کردن خود درست کنید و آن را در پایان هر روز اجرا کنید تا از این طریق، انگیزه بیشتری برای روز بعد داشته باشید.

۴_ احتمال افسردگی و اضطراب را بررسی کنید :

بی رغبتی بیش از حد به انجام امور می تواند نشانه ای از اضطراب و یا افسردگی نیز باشد. بنابراین در صورتی که بیش از دو هفته با این علامت درگیر هستید و علایم دیگری مانند پرخوابی، کم خوابی، تغییر در اشتها و یا میل جنسی را نیز تجربه می کنید، بهتر است به یک روانپزشک مراجعه کنید و دارو دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *