چگونه خلق و خوی ‌مان را بهتر کنیم

به قلم حسين بيات (روان شناس بالينی، دوره دكترای تخصصی روانشناسی سلامت)

درحال‌ حاضر چه احساسی دارید ؟ حالتان خوب است یا بد ؟ اجازه بدهید سوال دیگری بپرسم: امروز را چگونه آغاز کردید ؟ اگر حالتان خوب باشد، قطعا روزتان را هم به‌خوبی می ‌گذرانید و اگر حالتان بد باشد، روز بدی را سپری می‌ کنید. اگر حال خوب و بدمان تا این اندازه بر کیفیت زندگیمان تأثیرگذار است، چرا تلاش نمی ‌کنیم تا خلق و خوی‌ خود را کنترل کنیم ؟

مرکز مشاوره بیات

ما هیچ ‌وقت درباره‌ مدیریت خلق و خویمان صحبت نمی‌ کنیم. همه ما فکر می ‌کنیم خلق و خو متاثر از عوامل بیرونی و خارج از کنترل ما است. مهم نیست چطور زندگی می ‌کنید، در بعضی ‌مواقع، با افرادی برخورد می ‌کنید که شما را آزار می ‌دهند و این ممکن است حالتان را دگرگون کند

چگونه حال بدمان را مدیریت کنیم :

تا حالا به این موضوع توجه کرده ‌اید که هر چند وقت یک بار پیش می ‌آید که حال روحی خوبی نداشته باشید ؟ اگر بخواهید این زمان ‌ها را ثبت کنید احتمالا به چنین فهرستی می ‌رسید :

  • وقتی شب را خوب نخوابیده ‌ام
  • وقتی آب ‌و هوا نامساعد است
  • وقتی ساعت‌ ها در ترافیک مانده ‌ام
  • وقتی همکارم آدم جالبی نباشد
  • وقتی به من بی ‌احترامی می ‌کنند

اتفاقات بد همواره درحال رخ‌ دادن هستند و اوضاع همیشه آن‌ گونه که ما می‌ خواهیم پیش نمی رود. حتی پولدارترین و سالم‌ت رین و خوشحال ‌ترین افراد هم اتفاقاتی را تجربه می ‌کنند که برایشان آزار دهنده‌ است. برای بهبود هر شرایطی، ابتدا نیاز داریم نسبت به آن شرایط آگاه باشیم. پس اگر می‌ خواهیم حال بد خود را مدیریت کنیم، باید به مشکلمان آگاه باشیم

مشکل اصلی رخ دادن اتفاقات بد نیست، بلکه این است که بدانیم نباید از چیزهایی که موجب حال‌ بدمان می ‌شود، اجتناب کنیم. زیرا آنچه به‌ ما آسیب می ‌زند، نه خود آن اتفاق بلکه واکنش ما به آن اتفاق است

فراموش نکنید که هیجانات منفی می‌ توانند مفید باشند. آنچه مشکل ‌ساز می‌شود تجربه هیجانات نیست، بلکه ماندن طولانی‌ مدت در آن حالت منفی است. کاری که باید انجام بدهید تا این حال را کنترل کنید، پیدا کردن عواملی است که موجب آن می ‌شود. برای این کار، کافی است دفتری تهیه کنید و همه حس ‌و حالی را که طی دو هفته آینده تجربه می‌کنید یادداشت کنید

چطور حال خوب ایجاد کنیم :

پس از این که آگاهیتان را نسبت به آنچه حالتان را بد می‌ کند، افزایش دادید باید روی گام بعدی متمرکز شوید گام بعدی این است که یاد بگیرید غرایز اولیه ‌خودتان را دنبال نکنید. گاهی اوقات ممکن است پیام‌ های تندی از دوستان یا اطرافیمان دریافت کنیم. از آن جا که واکنش اولیه ما، همیشه واکنشی هیجانی است بهتر است قبل از پاسخ چند لحظه صبر کنید و تمام جوانب را در نظر بگیرید

فرض کنید با دوستتان دچار مشکل شدید. چیزی که به ‌نظر اتفاق می ‌افتد این است : وقتی من عصبانی ‌شوم، او مایوس می‌شود و مادامی که عصبانی هستم نمی‌ تواند با من صحبت کند. پس کار درست این است که خودم را کنترل کنم و به هیجاناتم اجازه ندهم روابطم را خراب کنند. اگر روابط‌تان برایتان ارزشمندند بهتر است تند صحبت نکنید، حتی اگر با این کار آرام می‌شوید

مدیریت خلق و خو کار آسانی نیست مهارتی است که بدون تلاش به‌دست نمی ‌آید. اما اگر به خودتان زمان بدهید و آن را تمرین کنید، بر آن چه روی خلق و خوی‌ تان تأثیر می‌گذارد کنترل زیادی به‌دست می ‌آ‌ورید

بهترین کاری که می ‌توانید هنگام وقوع اتفاق بد انجام دهید، تصور کردن چیز های خوب است. باید کاری کنید تا میزان سروتونین مغزتان افزایش پیدا کند. برای خود هدف تعیین کنید که بیش از ۱۰ دقیقه در حال بد باقی نمانید

مشکل اصلی رخ دادن اتفاقات بد نیست، بلکه این است که بدانیم نباید از چیزهایی که موجب حال‌ بدمان می ‌شود، اجتناب کنیم. زیرا آنچه به‌ ما آسیب می ‌زند، نه خود آن اتفاق بلکه واکنش ما به آن اتفاق است

فراموش نکنید که هیجانات منفی می‌ توانند مفید باشند. آنچه مشکل ‌ساز می‌شود تجربه هیجانات نیست، بلکه ماندن طولانی‌ مدت در آن حالت منفی است. کاری که باید انجام بدهید تا این حال را کنترل کنید، پیدا کردن عواملی است که موجب آن می ‌شود. برای این کار، کافی است دفتری تهیه کنید و همه حس ‌و حالی را که طی دو هفته آینده تجربه می‌کنید یادداشت کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *