گره‌ های درونمان را باز کنیم

به قلم حسین بیات روانشناس بالینی

هر کدام از ما با بینش و دیدگاه خاص خودش به جهان و اتفاقات آن می‌ نگرد و هر کس هم فکر می‌ کند که دیدگاه خودش بهترین و درست‌ ترین است. مثلا وقتی کسی با ما حرف می‌ زند که نظر و عقیده‌ ای متفاوت از ما دارد، با او مخالفت می‌ کنیم و سعی بر آن داریم که درستی عقیده خودمان را ثابت کرده، حرفمان را به کرسی بنشانیم.

مرکز مشاوره بیات

برای حل مشکل از نوشتن استفاده کنید :

درباره یک حادثه که خود و دوستانتان شاهدش بوده‌ اید. مطلبی بنویسید و دیدگاه‌ ها و برداشت‌ های خودتان و دوستانتان را در آن بگنجانید. اگر بتوانید سخنان گوناگون را کنار هم قرار دهید،‌ دیگر آنقدر در پی اثبات درستی یا نادرستی آن ها برنخواهید آمد. زمانی که ما با کسی صحبت می‌ کنیم و به مخالفت با او برمی‌ خیزیم، موضوع مورد تعارض ، نه خود حادثه یا موضوع بلکه باورها ، برداشت‌ها ، نگرش‌ ها و نظرات ما راجع‌ به مطلب و حواشی آن هستند که بحث و تعارض بین ما را شکل می‌ دهند. به خاطر داشته باشید که احساسات هر کس متعلق به خود اوست و هیچ قانونی نیست که بگوید طرف مقابل شما مثل خودتان احساس و تجزیه و تحلیل کند.

پس مسئول و مالک احساسات خودتان باشید و کس دیگری مجبور نیست مانند شما فکر کند و در ضمن حق ندارد که باورهای خودش را بر شما تحمیل نماید. روش تفکر و احساس کردن او به یک شکل است و شما نیز طرز تفکری را برگزیده‌ اید که منحصر به خودتان است. آن موضوع، ‌حادثه، رفتار یا هرچیز دیگری می‌ تواند گستره وسیعی از تلقیات و برداشت‌ ها را شکل دهد که هر کسی گزینه ویژه‌ ای را برای خود انتخاب می‌ کند. باید در فکر کردن مراقب باشید تا در میان خیل انبوه این برداشت‌ ها و ایده‌ ها، از محور اصلی به حواشی مطلب سوق پیدا نکنید.

من فکر همه رو می‌ خوانم :

تعارض‌ ها و عقاید مبهم و گنگ ما راجع به افراد فقط هنگام گفتگو یا بر سر یک موضوع دیگر به وجود نمی‌ آیند. معمولا‌ بسیاری از ما فکر می‌ کنیم که از مقاصد و نیات دیگران باخبریم و می‌ دانیم که می‌ خواهند با ما چه کار کنند و چه رفتاری نشان دهند. به واقع آن چه که ما به تمامی درباره‌ اش می‌ دانیم، نه رفتار دیگران بلکه واکنشی است که در مقابل رفتار او نشان داده‌ ایم.

بدانید که ممکن است آن فرد اصلا قصد نداشته به شما توهین کند، ناراحتتان کند، یا تحت فرمان خودش بگیرد. در این جا کمی هم به رفتار خودتان دقت کنید. بله شما منظور بدی نداشته‌ اید ولی نیت خوب، به تنهایی برای عکس‌ العمل خوب طرف مقابل کافی نیست. شاید رفتار شما به قدر کافی تاثیرگذار یا مناسب نبوده و نتوانسته‌ در مخاطبتان احساسی مثل احساس مطبوع تجربه‌ های مشابه ایجاد نماید.

به جای اعتراض‌کردن، درخواست کنید :

مسئله سوم این است که برای پرهیز از تعارض و تنش به جای اعتراض‌ کردن، درخواست کنید. این طور بدانید که هر اعتراضی در واقع تقاضا و درخواستی است که به شکلی نامناسب و نازیبا بیان می‌ شود. زمانی که ما در موقعیتی دشوار قرار می‌ گیریم که نیاز هایمان برآورده نمی‌ شوند و حس می‌ کنیم که عاجز و درمانده‌ایم، اعتراض می‌ کنیم و به سرزنش دیگران برمی‌ آییم.

دفعه بعد که خواستید اعتراض و شکایت کنید، کمی صبر کرده به خود بگویید خب من از این شرایط ناراضی‌ ام، ولی اگر این اوضاع تغییر می‌ کرد و بهتر می‌ شد آن وقت چه؟ حالا این تغییر چه باید باشد؟ آن عامل موثر را بیابید و از کسی که مسئول آن امر است درخواست کنید تا این تغییر و اصلاح انجام شود. به خاطر بسپارید که اعتراض‌ کردن یا درخواست‌ کردن از شخصی که مصدر آن کار نیست، گره‌ ای از مشکلات شما باز نخواهد کرد.

مهارت ارتباطی :

مواقع دیگری هم هستند که این تعارض و تنش‌ ها به دلیل نبودن مهارت ارتباطی کافی یا رد و بدل شدن سخنان گنگ و دو پهلو پدید می‌ آیند. گاهی پیش می‌ آید که می‌ خواهید حرفی بزنید، ولی انگار کلمات در مغزتان چرخ می‌ خورند و نمی‌ توانید کلمه‌ای که مناسب است را پیدا کنید. نمی‌ توانید حرف بزنید و انگار که دهانتان را از خمیر پرکرده باشند، ساکت مانده‌ اید. در بسیاری از این حالات ما از ترس واکنش‌ های طرف مقابل حرف نمی‌ زنیم و به واقع می‌ ترسیم که او از حرفمان ناراحت و خشمگین شده ما را سرزنش کند.

خود و دیگران را ببخشید :

مسئله مهم و آخر این است که خود و دیگران را ببخشید. اشتباه نکنید، بخشیدن به معنای این نیست که شما به طرف مقابل حق مسلم خطا کاری و سهل‌ انگاری می‌ دهید. نه، این عمل درونی فقط خشمتان را فرو می‌ نشاند و به هیچ‌ وجه مهر تایید بر کار آن ها نیست. علاوه بر بخشیدن دیگران، بخشش خود نکته مهم تری ‌است. بدانید که اگر نتوانید خودتان را ببخشید از خطای دیگران هم نمی‌توانید بگذرید. نباید هنگامی که مرتکب اشتباه می‌شوید، خود را تا ابد گناهکار بدانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *