کلینیک روانشناسی بیات

چرا باید حداقل ۲ ساعت در هفته را در طبیعت بگذرانیم

ترجمه : حسین بیات (روان شناس بالينی، دوره دكترای تخصصی روانشناسی سلامت)

طی چند سال اخیر، افراد و سازمان ‌های علمی _ ‌تحقیقاتی فعالیت‌ های زیادی برای بررسی تاثیر طبیعت گردی بر سلامتی انسان انجام داده‌ اند. طبق نتایج به ‌دست آمده، به ‌نظر می ‌رسد گردش در طبیعت، هم برای سلامت جسمانی و هم برای سلامت روان مفید است. آخرین تحقیقات در این باره را محققان دانشگاه اگزتر انگلیس انجام داده‌ اند. این محققان قصد داشته ‌اند به این موضوع پی ببرند که در هفته چند ساعت باید طبیعت‌ گردی کنیم. طبق نتیجه حاصل‌ شده به ‌نظر می ‌رسد این مدت ‌زمان دست‌ کم ۱۲۰ دقیقه است. طبیعتا سپری کردن زمان بیشتر نتایج سودمند تری به‌دنبال خواهد داشت

مرکز مشاوره بیات

چه مدت ‌زمانی طبیعت‌ گردی کنیم تا سالم بمانیم :

محققان این دانشگاه گروهی ۲۰هزار نفره از مردم انگلیس را برای تحقیقاتشان ‌انتخاب کردند. آن ها تاثیر مدت ‌زمان طبیعت‌ گردی مردم بر سلامت جسمی و روحی‌ _ ‌روانیشان را بررسی کردند، فارغ از اینکه آن ها در دشت ‌ها و جنگل ‌ها طبیعت ‌گردی می‌ کردند یا در فضای‌ سبز های شهری. در نتیجه تحقیقات، در میزان سلامتی کسانی که در طول هفته ۱۱۹ دقیقه یا کمتر طبیعت گردی کرده بودند، تغییر قابل‌ ملاحظه ‌ای مشاهده نشد. در مقابل، کسانی که این مدت‌ زمان براییشان دست ‌کم ۱۲۰ دقیقه بود، سالم ‌تر از دیگران بودند

در این پژوهش، مدت ‌زمان طولانی ‌تر از ۱۲۰ دقیقه هم برای سلامتی سودمند بوده است. مثلا کسانی هم که ۵ ساعت یا بیشتر در هفته طبیعت ‌گردی کرده بودند، ازلحاظ سلامتی در سطح بسیار خوبی بودند

این ۱۲۰ دقیقه را چگونه بگذرانیم :

یکی از نکات جلب ‌توجه درباره تحقیق این بود که برای بهره‌ مندی از اثرات طبیعت‌ گردی، پیوسته بودن مدت ‌زمان ۱۲۰ دقیقه‌ ای لازم نیست. در واقع، اگر این ۱۲۰ دقیقه در چند بازه زمانی کوتاه ‌تر و جدا از یکدیگر هم سپری شده بود، باز هم تاثیر آن بر سلامت شخص آشکار می ‌شد

فواید سلامتی ‌زای دو ساعت طبیعت‌ گردی در هفته را می‌ توان با کار هایی مثل انجام فعالیت جسمانی کافی در طول هفته مقایسه کرد. البته منظور این نیست که به‌ جای ورزش کردن، دو ساعت فقط روی نیمکت پارک بنشینیم! بلکه هرکدام از این فعالیت ‌ها مزایای مربوط به خود را دارند

محققان به این نتیجه رسیده ‌اند که صرف سپری کردن زمان در طبیعت برای سلامتی مفید است، به این معنا که در هنگام طبیعت‌ گردی لزوما به انجام فعالیت ‌های ورزشی نیازی نخواهیم داشت. با وجود این، تلفیق این دو کار با هم می ‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد

فرضیه ‌های مطرح‌ شده درباره علت تاثیر طبیعت‌ گردی بر سلامتی :

محققان انگلیسی دو فرضیه دربار دلیل تاثیر طبیعت‌ گردی بر بهبود وضعیت سلامتی مطرح کرده‌ اند. فرضیه اول که آن را (دوستان قدیمی) نامیده‌ اند، به عوامل بیماری‌ زا یا پاتوژن‌ها مربوط می ‌شود. به ‌باور محققان، قرار گرفتن بیشتر انسان در معرض پاتوژن‌ هایی که در طبیعت وجود دارند، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌ شود. این فرضیه ریشه در این مسئله دارد که استفاده بیش‌ از اندازه از مواد ضدباکتری مانند صابون، و کاهش تماس با پاتوژن ‌ها طی دهه‌ های اخیر مشکلاتی برای سلامتی انسان به ‌وجود آورده است

فرضیه دیگر این است که ملکول ‌های ساطع ‌شده از سوی درختان (فیتونسیدها) علاوه بر دارا بودن ویژگی ‌های ضدباکتری، باعث فعالیت بیشتر سلول‌ های سیستم ایمنی بدن می‌ شوند

یکی از عادات رفتاری ‌ای که باید سعی کنیم در زندگی روزمره خود جایی برای آن باز کنیم، سپری کردن زمان در طبیعت است، حتی اگر طبیعت برایمان محدود به پارک محل زندگیمان باشد. همان ‌طور که در نتایج تحقیقات مشاهده شد، زمان حداقلی ‌ای پیشنهاد شده است که در طول هفته باید به این کار اختصاص بدهیم. اگر هم وقت بیشتری برای طبیعت‌ گردی داشته باشیم، بهتر خواهد بود و می‌توانیم از مزایای آن برای سلامتی‌مان بهره ‌مند شویم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *