گفتار درمانی کودکان

گفتار درمانی کودکان

حسین بیات روانشناس بالینی

گفتار درمانی کودکان که با پاتولوژی گفتار و زبان شناخته می شود یکی از شاخه های توانبخشی است که مربوط به اختلالات گفتار و زبان است . همانطور که می دانیم مهم ترین بخش ارتباطات ما در واقع با گفتار و زبان انجام می گیرد
گفتار درمانی کودکان روش درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان و حتی ارتباط غیرکلامی بهبود می بخشد.

گفتار درمانی کودکان چگونه است :

به نظر می رسد یکی از مهم ترین حوزه های مداخله گفتاردرمانگرها حوزه کودکان (گفتاردرمانی کودکان) باشد به ویژه کودکانی که دیر به حرف می آیند.یک کودک به صورت طبیعی در سن یک سالگی باید به طور متوسط ۳ کلمه یاد داشته باشد. او در سن ۵/۱ سالگی ۲۰ کلمه یاد می گیرد تا ۲ سالگی ۵۰ کلمه و تا ۳ سالگی ۹۰۰ کلمه یاد خواهد داشت.
کودک در ۲ سالگی کم کم عبارات ۲ کلمه ای را بیان می کند و در ۳ سالگی باید بتواند جمله بگوید و گفتار یک کودک ۴ ساله باید شبیه گفتار یک فرد بالغ باشد، کودکانی که از این مدل فاصله دارند، باید حتما به مراکز گفتاردرمانی مراجعه کنند و تحت مشاوره و گفتار درمانی قرار بگیرند، در ارزیابی ها مشکل کودک از چندین جهت (گفتاردرمانی کودکان ) مورد بررسی قرار می گیرد و اگر کودک مبتلا به اختلال یادگیری باشد باید تحت درمان قرار گیرد.

اهمیت گفتار درمانی کودکان

درگفتار درمانی کودکان یعنی فقط داشتن گفتار مهم است؟ و یا آیا قابل ‌فهم نبودن کلماتی که کودک می‌گوید به گفتار درمانی نیاز ندارد؟
بهتر است بدانید که همزمان با رشد زبان، صداهای تولیدشده در گفتار هم دقیق‌ تر و مفهومی ‌تر می‌شوند. «م»، «ب» و «د» جزو صداهایی هستند که زودتر ظاهر می‌شوند و صداهایی مثل «ک» و «گ» و «س» و «ز» دیرتر ظاهر می شوند و آخرین صدا، «ر» هست. رشد این صداها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی کودکان صداها را به وضوح بیان نمی کنند و گفتار نامفهومی دارند. متاسفانه زمانی والدین به این موضوع دقت می‌کنند که فرزندشان وارد پیش ‌دبستانی شده و اولیای مدرسه متوجه مشکل گفتاری کودک می ‌شوند. این تاخیر و بی ‌توجهی در تحصیل کودک مشکل‌آفرین خواهد شد.

آیا بیماری‌های خاصی وجود دارد که به واسطه ابتلا به آنها کودک دچار تاخیر گفتاری شود؟ حسین بیات روانشناس بالینی به این سوال پاسخ می دهد :

در برخی شرایط خاص مثلا در کودکانی که نارس متولد می‌شوند، تاخیر گفتار و زبان قابل‌پیش‌بینی است و تمهیداتی وجود دارد که گفتاردرمانی از طریق لمس درمانی و تقویت مهارت‌های مربوط به تغذیه به ایجاد مهارت‌های دهانی ـ حرکتی از همان سنین پایین کمک کند. نشانگان‌های ژنتیکی خاصی هم مثل نشانگان داون یا نشانگان‌هایی که باعث عقب‌ماندگی‌های ذهنی و تاخیرهای روانی-حرکتی یا شناختی می‌شود، وجود دارد که کودک با آن متولد می‌شود و مشکلات گفتاری در این کودکان قابل پیش‌بینی است. اما در برخی موارد تاخیر و آسیب‌های کلامی بدون علت است و کودک در سایر حیطه‌های شناختی و هوشی بدون مشکل است حتی شنوایی سالمی دارد اما در ادای کلمات و جمله‌ها به مشکل برمی‌خورد. در این شرایط مراجعه به گفتاردرمانگر و مراکز گفتار درمانی وتوجه به برخی تمهیدات به رشد زبان کمک شایانی می‌کند.

تفاوت گفتار و زبان چیست؟

گفتار درمانی کودکان : در واقع زمانی که ما صحبت میکنیم بخشی از فرایند صحبت کردن در مغز ما اتفاق می افتد به طور مثال انتخاب کلمات، جمله بندی کردن و… که این فرایند ذهنی، زبان است و بخشی هم توسط ریه، عضلات حنجره، لب، عضله زبان و… باعث تولید صدا و کلمات می شود که این بخش همان گفتار است.
می توان گفت گفتار درمانگر به اختلالات زبانی که بخشی از فرایندهای مغزی است و اختلالات گفتاری که بخشی از عملکرد اندامهای سر و صورت است، می پردازد. همچنین حیطه ی بسیار مهم دیگری که در آن فعالیت می کند “بلع” می باشد

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبانی که به صورت مکث، گیر و تکرار حروف هنگام گفتار بروز پیدا می کند از علائم لکنت است. لکنت اغلب در کودکان ۵/۲تا ۶ ساله خودش را نشان می دهد و به ندرت در کودکان بالای ۶ سال بروز پیدا می کند و اغلب با یک شوک که می تواند ترس، شادی غیرمنتظره، هیجان اضطرابی باشد آغاز می شود. در توصیف لکنت میشود گفت که معمولا وقتی بچه شروع به گفتن جملات پیچیده می کند لکنت آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *