ذهن آگاهی چیست

کلینیک روانشناسی بیات

ترجمه : حسین بیات (روانشناس بالينی، دوره دكترای تخصصی روانشناسی سلامت)

ذهن آگاهی به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، رفتار، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب می‌ شود که در آن دو عنصر اساسی : حواس جمع بودن و بیداری ۱۰۰% و آگاه بودن نسبت به همه رخ داد‌هایی که همین الان در اطراف ما و همین طور درون بدن ما در حال اتفاق افتادن هستند. به این شکل که هیچ گونه قضاوت پیش داوری نسبت به درست و نادرست بودن اتفاقات، این بیداری و حواس جمعی و آگاهی ما را تحت تاثیر قرار ندهد

مرکز مشاوره بیات

در زندگی امروزه، تمرین ذهن آگاهی می‌ تواند چالش ‌برانگیز باشد. ما دائما به واسطه‌ گوشی‌ های هوشمند، رسانه ‌های اجتماعی، حجم کار رو به افزایش و روابط و نیاز های توأم با آن، گرفتار حواس پرتی می ‌شویم. ذهن آگاهی، توانایی حضور کامل در زندگی پرمشغله‌ روزمره و لذت بردن از انواع تجربیات را به ما می‌ دهد

مزایای ذهن آگاهی چیست :

  • به شما کمک می‌ کند در لحظه زندگی کنید. زمانی که ذهن آگاهی را در خودتان بپرورانید، به چیز هایی که در لحظه، در اطراف شما وجود دارند، توجه می‌کنید و دیگر به گذشته‌ ای که توانایی تغییر و آینده‌ ای که توان پیش ‌بینی کامل آن را ندارید، فکر نمی‌ کنید
  • طبق نتایج مطالعات انجام‌ شده، ذهن آگاهی با تقویت هوش هیجانی (Emotional Intelligence: EI) همراه است. زمانی که هوش هیجانی شما بالا باشد، از افکار، احساسات، کلمات و اعمال خود آگاه هستید و تاثیر آن ها بر دیگران را درک می ‌کنید. این خود آگاهی به این معنا است که شما به دیگران توجه کامل می ‌کنید، حرف‌ هایی نمی‌ زنید که ناخواسته سبب رنجش آن ها شود و قادر هستید در لحظه، قدردان وقایع مثبت زندگیتان باشید
  • ذهن آگاهی همچنین کمک می ‌کند تا بیشتر احساس رفاه کنید. طبق یافته‌ های یک مطالعه، افزایش ذهن آگاهی به‌ مرور زمان، منجر به کاهش استرس و به ‌هم ‌ریختگی خلق‌ و خو می ‌شود. نتایج مطالعه‌‌ دیگری نشان می ‌دهد که ذهن آگاهی به پروراندن حس همدلی کمک می‌ کند و سبب افزایش رفتار های نوع‌ دوستانه می‌ شود
  • ذهن آگاهی برای بدن هم می ‌تواند مفید باشد. یافته ‌های تحقیقی روی شرکت ‌کنندگانی که هشت هفته، ذهن‌ آگاهی را تمرین کرده‌ بودند، با تجربه‌ اثرات مثبت همراه بود اثراتی از قبیل افزایش چشمگیر پادتن ‌هایی که به سیستم ایمنی ربط دارند

نکاتی برای تقویت ذهن آگاهی :

  • درنگ کنید :

    ذهن آگاهی درباره‌ حضور داشتن در لحظه است. برای درنگ کردن و توجه کردن، باید آگاهانه تلاش کنید. به چیزی که احساس می ‌کنید، می‌شنوید، می ‌بویید و می‌ بینید، فکر کنید

  • احساسات خود را بپذیرید :

    در طول روز، چند بار افکار و احساسات خودتان را قضاوت می‌کنید ؟ مثلا با خود می‌‌گویید: (من نباید این احساس را داشته باشم) یا (این فکر وحشتناکی است)، بخشی از آگاه بودن به این معناست که افکار و احساسات‌تان را به صورت (درست) یا (غلط) قضاوت نکنید. در عوض، افکار و احساساتتان را بپذیرید و سعی کنید بی ‌طرف بمانید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *