درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک

درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک

واکنش همه ما هنگام مواجهه با ترس و یا شرایط تلخ عاطفی و احساسی استرس و اضطراب است. گاهی اوقات این استرس مفید است و حتی باعث دوری افراد از شرایط بحرانی می‌شود. فرض کنید شما قصد شرکت در مصاحبه کاری مهمی را دارید، استرس و اضطراب اولین واکنش هر فردی در این مصاحبه است، بنابراین شما تلاش می‌کنید برای موفقیت در مصاحبه خود از استرس بپرهیزید. با این وجود داشتن استرس به ویژه به صورت شدید باعث صدمات جدی به فرد می‌شود. گاهی اوقات ممکن است کیفیت زندگی افراد دارای استرس زیاد بسیار کاهش یابد. درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک درمان مفیدی برای جلوگیری از صدمات جسمی و روحی به افراد است.

نوروفیدبک چیست؟

پیش از اینکه روش درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک را بیان کنیم باید کمی با مفهوم نوروفیدبک آشنا شوید. نوروفیدبک نوعی روش درمانی زیر مجموعه بیوفیدبک است که با تمرکز بر سیستم عصبی مرکزی و مغز در این صورت تنظیم و تثبیت مغز به مرور بهبود می‌یابد. در صورتی که فعالیت‌های مغزی فردی متعادل شده و استرس وی درمان شود، رفتارهای فرد نیز بهبود می‌یابد.

در حل مشکل استرس و اضطراب با نوروفیدبک سعی می‌شود از طریق آموزش به مغز فرد به وسیله کامپیوتر به بهبود و تقویت الگوهای ضعیف مغز بپردازند. درمان با نوروفیدبک با استفاده از بازی و یا تصاویر ویدئویی انجام می‌شود. در این صورت به مغز آموزش داده می‌شود که چگونه به تنظیم دوباره خود بپردازد. پس از طی مدتی مغز اختلال اضطرابی را کنار گذاشته و به حالت نرمال برمی‌گردد.

اختلال اضطرابی چیست؟

تفاوت کلیدی و مهمی میان اختلال اضطرابی با تنش یا واکنش‌های عادی استرس و اضطراب وجود دارد. در صورتی که فرد دارای اختلال اضطرابی باشد ترس یا اضطراب زیادی را نیز دارد. با توجه به اینکه حدود 30 درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطرابی هستند این اختلال نوعی بیماری روانی رایج است که قابل درمان می‌باشد. در صورتی که مبتلا به اختلال اضطرابی هستید می‌توانید پس از طی کردن یک دوره درمانی به زندگی عادی بازگردید.

اختلال اضطرابی به صورت ترکیبی از اختلالات روانپزشکی است که منابع اصلی آن‌ها شامل اختلال پس از سانحه، اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی است. در صورتی که یک خاطره بد یا یک رویداد آسیب زا برای فردی بیش از یک ماه تکرار شود فرد به اختلال اضطراب مبتلا می‌شود.

اختلال دیگری که با ناراحتی شدید و همیشگی تشدید می‌یابد و باعث مختل شدن زندگی روزانه فرد شود اختلال افسردگی است. به صورت کلی درمان استرس و اضطراب با سه روش دارو درمانی، روان درمانی و نوروفیدبک ممکن است؛ اما درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک بهترین روش درمان است. با این حال ممکن است که فردی با هیچ یک از روش‌های مذکور درمان نشود.

علائم روحی اختلال اضطراب

افراد دارای اختلال اضطراب دچار علائم جسمی و روحی هستند. علائم روحی این اختلال شامل موارد زیر است. در صورتی که فردی دارای علائم زیر باشد می‌تواند از طریق درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک به درمان کامل و یا بهبودی نسبی علائم بپردازد.

  • داشتن افکار رقابتی بسیار زیاد
  • فکر کردن بی وقفه و بدون کنترل درباره موضوعی خاص
  • عدم تمرکز
  • داشتن احساس ترس، وحشت و یا عذاب قریب الوقوع
  • تحریک پذیری
  • افزایش بیش از حد هوشیاری
  • اختلالات خواب
  • تغییر در میزان اشتها
  • انزوا
  • فرار از موقعیت موجود

علائم جسمی اختلال اضطراب

فردی که دارای اضطراب است دارای علائم جسمی زیر می‌باشد.

  • تپش قلب
  • تعریق
  • تنفس سنگین و سریع
  • خشکی دهان
  • لرز
  • ریزش مو
  • خستگی شدید یا کمبود انرژی
  • رنگ پریدگی
  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • لکنت زبان
  • گرفتگی عضلات
  • احساس فشار در قفسه سینه

افراد از نظر شدت اضطرابی که تجربه می‌کنند و واکنش آن‌ها به شرایط دارای استرس متفاوت است. بنابراین نمی‌توان درباره همه افراد به صورت یکسان اظهار نظر کرد.

انواع اختلال اضطراب کدامند؟

روش درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک یک روش درمانی مفید و قطعی است که بسیاری از افراد برای درمان خود از این روش استفاده می‌کنند. البته تشخیص اینکه چه روشی برای ردماان استرس و اضطراب شما مفید است به عهده روانشناس یا روانپزشک است. این تشخیص پس از جلسه اول مشاوره یا با استفاده از تست رنگی مغز(qEEG) و یا سایر تست‌ها امکان پذیر است. به گفته دکتر حسین بیات موسس مرکز مشاوره و نوروفیدبک بیات اضطراب به چند دسته زیر تقسیم بندی می‌شود.

  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال هراس
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • ترس افراطی
  • آگورافوبیا یا بازار هراسی
  • اختلال اضطراب جدایی
  • اختلال سکوت انتخابی
  • اختلال اضطراب ناشی از دارو

اختلال اضطراب عمومی

در صورتی که فردی بدون هیچ دلیل خاصی و به صورت غیر عادی دچار اضطراب شده است اصطلاحا مبتلا به اختلال اضطراب عمومی می‌باشد. ذهن این فرد بیشتر اوقات مشغول یک ترس و یا استرسی خاص است. درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک یکی از روش‌های درمان این اختلال است. البته شاید روش‌های درمانی دیگری نیز برای آن وجود داشته باشد.

اختلال هراس

افراد مبتلا به اختلال هراس به صورت وحشتناک دچار استرس می‌شوند. در واقع فردی که مبتلا به این اختلال است ترس به صورت دائمی به وی غلبه می‌کند. فرد ممکن است گاهی اوقات نیز دچار حمله وحشت شود که معمولا با علائم زیر همراه است.

  • تعریق
  • قلب درد
  • تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • حمله قلبی

شماره تماس روانشناس در شیراز

اختلال اضطراب اجتماعی

در صورتی که فرد در مواجهه با سایر افراد و یا محیط‌های اجتماعی به صورت غیر عادی دچار اضطراب شود به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا است، گاهی اوقات ممکن است حتی فرد دچار لکنت زبان شود. شاید برای شما عجیب باشد که چرا برخی از افراد در برخورد با شما دچار عدم تسلط بر خود و استرس زیاد می‌شوند؟ این افراد با اسن تصور که ممکن است در برخورد با دیگران مورد تمسخر و قضاوت آن‌ها واقع شوند و یا نتوانند رضایت آن‌ها را کسب کنند دچار استرس زیادی می‌شوند. واکنش این افراد در شرایط دارای استرس، خجالت زیاد است.

ترس افراطی

ابتلا به ترس و استرس در موقعیتی خاص و یا در مقابل شی ای خاص ترس افراطی است، این ترس ممکن است در برخورد با سگ و گربه و حتی هنگام سوار شدن به هواپیما رخ دهد. بنابراین افرادی که دارای ترس افراطی هستند سعی می‌کنند از قرار گرفتن در شرایطی که باعث تشدید ترس و اضطراب آن‌ها می‌شود جلوگیری کنند.

آگورافوبیا یا بازار هراسی

فردی که مبتلا به این اختلال است در شرایطی خاص دچار اضطراب زیادی می‌شود. این فرد در شرایطی که احتمال دهد در صورت بروز سیل و یا زلزله توانایی نجات خود از آن شرایط و یا درخواست کمک از دیگران را ندارد دچار استرس زیادی می‌شود. برای این افراد درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک بهترین روش درمانی است.

اختلال اضطراب جدایی

یکی از زیر شاخه‌های اختلال اضطرابی، اختلال اضطراب جدایی است. فرد مبتلا به این اختلال در صورت جدایی از شخصی که به وی وابستگی عاطفی دارد دچار اختلال اضطراب جدایی می‌شود. موضوع بسیار مهم درباره این اختلال این است که فقط کودکان به آن مبتلا نمی‌شوند و بزرگسالان نیز ممکن است به این اختلال دچار شوند.

اختلال سکوت انتخابی

نوع دیگری از اختلال اضطراب، اختلال سکوت انتخابی است. فرد مبتلا به این مشکل با وجود اینکه دارای قدرت تکلم است اما در برابر برخی از افراد و یا در شرایط خاصی سکوت می‌کند. شاید درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک بهترین روش درمانی است برای جلوگیری از سکوت بیش از حد فرد است.

اختلال اضطراب ناشی از دارو

نوعی سندروم که افراد مبتلا به آن هنگام استفاده از دارویی و یا ترک دارو دچار مشکلات زیادی می‌شوند. این افراد دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوند.

درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک

نوروفیدبک چطور استرس و اضطراب را درمان می کند؟

درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک نوعی روش درمانی مدرن است که در درمان اختلالات اضطرابی و دیگر اختلالات روانی مفید است. روش نوروفیدبک در واقع آموزش مستقیم مغز توسط خود مغز جهت دریافت بازخورد(فیدبک) بهتر و همچنین عملکرد بهتر است. در روش درمانی نوروفیدبک عملکرد لحظه‌ای مغز بررسی می‌شود. نکته جالب نوروفیدبک این است که همه اطلاعات لحظه به لحظه مغز فرد در اختیار وی قرار می‌گیرد. در این صورت فرد می‌تواند متوجه پیشرفت عملکرد مغز خود شود.

روشی که به کسب نتایج بهتری منجر شده و باعث بهبود عملکرد مغز وی می‌شود دادن پاداش به فرد در حین جلسه درمانی نوروفیدبک است. درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک روش درمانی مرحله به مرحله‌ای است که قابل اندازه گیری و ثبت است و جهت بهبود کلیه عملکردهای مغز مفید است.

در درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک بر روی سلول‌های مغزی شما که با هم در ارتباط هستند کار می‌شود. نوروفیدبک به تولید تکانه‌های الکتریکی به نام امواج مغزی در مغز شما می‌پردازد. این امواج نشان دهنده عملکرد کلی مغز و وضعیت درونی شما هستند. معمولا الگوی امواج مغزی و فکری افرادی که به اختلال اضطراب مبتلا هستند با افراد معمولی متفاوت است، به همین علت برای درمان این افراد بر روی همین امواج مغزی تمرکز می‌کنند.

اختلال وسواس فکری

افرادی که به صورت غیر ارادی بر فکری و یا انجام کاری اصرار دارند دچار اختلال وسواس فکری هستند. این افراد اصرار دارند کاری را به همان شیوه‌ای که خودشان دوست دارند انجام دهند. در صورتی که فردی مبتلا به این اختلال باشد می‌تواند به درمان نوروفیدبک به درمان آن بپردازد.

تاثیر نوروفیدبک در درمان استرس و اضطراب چقدر است؟

برای پی بردن به میزان تاثیر نوروفیدبک در درمان استرس باید کمی درباره اختلال اضطراب صحبت کنیم. مغز افرادی که مبتلا به اختلال اضطراب هستند معمولا بیش از پیش تحریک می‌شود. این افراد احساساتی را به صورت مزمن تجربه می‌کنند که ممکن است روند عادی زندگی آن‌ها را مختل نماید. در واقع نوعی عدم تعادل در مغز فرد وجود دارد که درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک بهترین روش درمان آن است.

دوره درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک چقدر است؟

از نظر دکتر حسین بیات، موسس مرکز مشاوره و نوروفیدبک بیات، طول دوره درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک 40 جلسه است. در واقع افراد باید دو الی سه بار در هفته به مدت 20 یا 30 هفته برای حل مشکل استرس و اضطراب با نوروفیدبک مراجعه نمایند. البته تعداد جلسات درمان این اختلال در هر فردی و نسبت به شدت اختلال متفاوت است و هزینه درمان با نوروفیدبک به صورت جلسه ای محاسبه می‌شود.

درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک چه مزیتی دارد؟

مهم‌ترین مزیت حل مشکل استرس و اضطراب با نوروفیدبک خلاصی دائم از شر داروها است. درمانگر شما می‌تواند با کمک روش نوروفیدبک به مرور زمان دوز داروهای شما را کاهش داده یا به طور دائمی قطع نماید. در این صورت احتملل نیاز فرد به دارو به صفر یا نزدیک به صفر می‌رسد.

آیا درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک دائمی است؟

این سوالی است که برای خیلی از افراد دارای اختلال اضطراب مطرح می‌شود، گرفتن جواب قطعی از درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک به شدت بیماری، همکاری خود فرد و خانواده وی، زمان درمان و تکنیک‌های درمانی روان درمانگر بستگی دارد. البته درمان قطعی و دائمی این اختلال به کامل کردن دوره درمان نیز بستگی دارد. در غیر این صورت درمان ناقص خواهد ماند که باعث عود علائم می‌شود. این روش درمانی نوعی یادگیری به مغز است که فرد هیچوقت آن را فراموش نخواهد کرد. شما برای کسب نتیجه‌ای بهتر باید دوره درمان خود را کامل طی کنید، همچنین رعایت نکات ضروری از سمت فرد و روان درمانگر نیز الزامی است.

معرفی بهترین مرکز درمان نوروفیدبک در شیراز

شما برای رسیدن به بهترین نتیجه درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک باید به بهترین مرکز نوروفیدبک مراجعه نمایید، بنابراین باید در انتخاب این مراکز دقت کافی داشته باشید. مرکز مشاوره و نوروفیدبک بیات اولین مرکز نوروفیدبک در شیراز است. این مرکز با برخورداری از مشاوران باتجربه و تجهیزات بسیار پیشرفته توانسته است رضایت همه مراجعین را کسب نماید. به همین علت افراد زیادی حتی از سراسر ایران برای درمان با نوروفیدبک به مرکز مشاوره و نوروفیدبک بیات مراجعه می‌کنند.

نوروفیدبک می‌تواند با کمترین عارضه و به راحتی اضطراب شما را درمان نماید، بدون شک تنظیم دوباره مغز آن هم به شیوه درست برای همه افراد جذاب است. برنامه درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک برای هر فردی متفاوت است، این برنامه بر اساس صلاحدید روانشناس تعیین می‌شود. نوروفیدبک به راحتی می‌تواند انواع اختلالات شما را درمان کند و به شما یک زندگی نو هدیه دهد. شما می‌توانید برای درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک به کلینیک تخصصی نوروفیدبک بیات مراجعه کرده و اقدامات درمانی لازم را دریافت نمایید.

4 دیدگاه برای “درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *