مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد

به دلیل افزایش بی‌سابقه مواد مخدر و اعتیاد به آن،  تعداد روانپزشکان اعتیاد افزایش یافته است. افزایش متخصصین فعال در این حوزه باعث شده تا یافتن یک روانشناس فوق العاده و ماهر به امری دشوار و گاها غیر ممکن تبدیل شود. برخی از افراد فکر می‌کنند که افرادی که دارای اعتیاد هستند با ترک و عدم مصرف مواد مخدر می‌توانند به راحتی ترک کنند؛ اما این باور، باوری غلط است. افراد در کنار ترک به روحیه و انگیزه نیاز دارند. مشورت و کمک از یک مشاوره ترک اعتیاد یکی از روش‌های بسیار تاثیر گذار در جهت بهبود وضعیت و حال روحی افراید که اعتیاد دارند می‌باشد.

اعتیاد چیست؟

شاید شما هم این جلمه را که اعتیاد بلایی خانمان سوز است را بارها از افراد مختلف شنیده‌اید. زمانی که سخن از اعتیاد است، منظور ما در حقیقت اعتیاد به مواد مخدر است، این در حالی است که اعتیاد ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. از شایع‌ترین اعتیاد در جوامع امروزی می‌توان به اعتیاد به نوشیدنی‌های الکلی، اعتیاد به دخانیات، اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که افراد زیادی بدون محدودیت سنی را درگیر کرده است. اعتیاد در تعریف تخصصی یعنی نوعی اختلال رفتاری است که به صورت مداوم فرد در حال انجان آن رفتار در بازه زمانی طولانی مدت می‌باشد. در تعریف ساده اعتیاد یعنی عادت، خو گرفتن و وابستگی بسیار شدید به فعالیت و مصرف برخی مواد به خصوص مواد مخدر مانند شیشه، تریاک، حشیش، هروئین، مورفین،شیشه، متادون، ترامادول و .. اشاره کرد.

علت‌های اساسی اعتیاد افراد به مواد مخدر

تا به امروز دلایل بسیار زیادی برای اعتیاد افراد معرفی شده است، اما مسئله اصلی این است که چرا با وجود اطلاع افراد از ضرر استفاده از مواد مخدر باز به سراغ مصرف مواد مخدر می‎‌روند و یا چرا با وجود همه تبلیغات منفی باز شاهد افزایش گرایش افراد به سوی سیگار هستیم؟ سوالاتی از این قبیل نشان می‌دهند که باید در ابتدا ریشه و عامل اصلی گرایش افراد به اعتیاد را پیدا کنیم و سپس به کمک مشاوره ترک اعتیاد به افرادی که دچار استفاده از مواد مخدر هستند کمک کنیم. علل و عوامل خطر مختلفی وجود دارد که می‌تواند در ایجاد اختلال مصرف مواد موثر باشد؛ که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ژنتیک، مانند سابقه خانوادگی سوء مصرف مواد
  • شروع مصرف مواد در سنین پایین
  • دسترسی آسان به مواد مخدر یا الکل، به ویژه در سنین پایین
  • قرار گرفتن در معرض تبلیغات سنگین مواد (مانند الکل)
    تشخیص سلامت روان فعلی
  • نظارت کم والدین
  • میزان بالای درگیری خانوادگی
  • سابقه سوء استفاده یا بی توجهی
  • درگیری یا خشونت خانوادگی

مشاوره ترک اعتیاد

علائم اعتیاد در فرد

افرادی که از مواد مخدر  استفاده می‌کنند، یک سری علائم و نشانه‌های قابل مشاهده در خود دارند. آگاهی از علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند به شما در شناخت فرد معتاد کمک بسیار زیادی کند، این نشانه‌ها به شرح زیر می‌باشند.

  • انبساط و یا گشاد شدن مردمک چشم
  • پرحرف و پر انرژی بودن
  • تعرق بسیار زیاد
  • بی‌تفاوتی نسبت به ظاهر
  • بی‌خوابی و یا خواب آلودگی بسیار شدید
  • وجود دردهای عضلانی
  • داشتن میل شدید به مصرف مواد که جلوی هرگونه افکار دیگر را می‌گیرد.
  • ناتوانی در عدم مصرف مواد
  • در زمان تلاش برای قطع مصرف دارو، علائم ترک را تجربه می‌کند.
  • هر کاری برای به دست آوردن مواد انجام می‌دهد حتی خلاف و دزدی
  • عدم انجام تعهدات و مسئولیت های کاری یا کاهش فعالیت های اجتماعی یا تفریحی به دلیل مصرف مواد مخدر
  • خرج کردن پول برای دارو، حتی اگر توانایی مالی آن را نداشته‌باشد.

موارد فوق از علائمی هستند که به شما در شناخت فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند، کمک می‌کند. در صورت مشاهده یکی از این علائم در بین اعضای خانواده خود می‌تواتنید با یک روانشناس مشورت کنید.

رابطه میان پیشینه روانی و اعتیاد

در برخی از شرایط و بسته به تشخیص روانپزشک ممکن است برای درمان اختلال سو مصرف مواد مخدر ناچار است دارو را برای مدیریت علائم فرد و جلوگیری از مصرف بیشتر تجویز کند و یا در صورتی که فرد نیاز به مصرف دارو نداشته باشد صرفا فقط نیاز به مشاوره ترک اعتیاد و گفت و گو درمانی با فرد باشد. ممکن است در برخی از بیماران دچار اختلال سومصرف مواد مخدر همزمان با بیماری‌های اعصاب و روان نیز مبتلا باشند، در این صورت درمان افرادی که دچار این نوع عارضه هستند دشوار و به نوعی پیچیده است. تمامی این دلیل سبب شده تا در انتخاب مشاوره ترک اعتیاد وسواس زیادی به خرج دهید.

مشاوره ترک اعتیاد

آشنایی با مشاوره ترک اعتیاد

اعتیاد یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و بی‌شک بهترین راه برای ترک اعتیاد دریافت مشاوره ترک اعتیاد است. مشاوره ترک اعتیاد با آموزش به خانواده و شخص معتاد و همچنین با به کار گیری مهارت‌های ارتباطی، شیوه‌های موثر و صحیح گفتاری و راهبردهای ایجاد انگیزه سعی دارد تا در ابتدا انگیزه ترک مواد مخدر را در فرد مصرف کننده به وجود آورد تا احتمال بازگشت به مصرف مواد مخدر در بازه زمانی درمان و بعد از پایان درمان کاهش یابد. مشاوره ترک اعتیاد یک روش علمی و توسعه یافته است؛ که درصورتی که توسط یک فرد باتجربه و تحصیل کرده انجام شود باعث تاثیرات طولانی مدت بر روی روند اعتیاد می‌شود.

مشاوره ترک اعتیاد با تمرکز بر روی توانایی افراد برای شناسایی و تغییر افکار و احساسات سعی می‌کند رفتارهای منفی و مخرب را بهبود بخشد. روانشناس ترک اعتیاد سعی می‌کند با شناسایی اهداف زندگی مانند اهداف تحصیلی و شغلی شما، باعث امیدواری شما نسبت به ترک اعتیاد شود. مراجعه به این نوع روانشناس باعث یادگیری مهارت‌هایی برای مقابله با عوامل استرس‌زا می‌شود و خطر عود مجدد اعتیاد را کاهش می‌دهد. مشاوران ترک اعتیاد علاوه بر شناسایی و درمان اعتیاد می‌توانند وجود انواع دیگر اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب را نیز شناسایی کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند. روانشناسان سعی می‌کنند با تقویت مهارت‌های زیر باعث بهبود روند درمانی شوند.

  • مشاوره خانواده و خانواده درمانی
  • بالا بردن اعتماد به نفس در بیمار
  • ایجاد مهارت برای مقابله با وسوسه مصرف
  • افزایش انگیزه
  • از بین بردن افسردگی ناشی از اعتیاد

6 نوع برتر مشاوره ترک اعتیاد

در برنامه‌های ترک اعتیاد بی‌شک اولین موضوع این است که جسم فرد التیام بخشد؛ اما تنها این موضوع کافی نیست و برای اینکه فرد بتواند روند ترک اعتیاد را ادامه دهد باید روح و روان خود را نیز التیام بخشد. مشاوره‌های ترک اعتیاد می‌تواند شامل ترکیبی از مشاوره فردی و مشاوره گروهی باشد؛ که هر دو بر روی تقویت‌ مهارت‌های بیمار برای موفق شدن در روند ترک اعتیاد تمرکز دارند. در مشاوره ترک اعتیاد فردی از روش‌هایی مانند روان درمانی، درمان شناختی رفتاری، رفتار درمانی و … استفاده می‌کنند. مشاوران ترک اعتیاد در این روش به دنبال شناسایی علائم و آسیب‌هایی که اعتیاد ایجاد کرده می‌گردند و شیوه زندگی سالم را آموزش می‌دهند. یکی از اثربخش‌ترین شیوه‌های ترک اعتیاد درمان‌های گروهی است؛ که به افراد برای ترک اعتیاد و داشتن زندگی سالم کمک می‌کنند.

نوروفیدبک

درمان اعتیاد با نوروفیدبک یکی از روش‌های به‌روز و موثری است که با استفاده از خود درمانی ترک اعتیاد را امکان پذیر می‌کند. در این روش الکترودهایی به سطح پوست سر افراد متصل می‌شود و با ثبت امواج مغزی، امکان تغییر و ایجاد الگوهای مغزی مثبت و جدید را ایجاد می‌کند. نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی و فاقد هیچ‌گونه درد است که باعث آموزش صحیح برای ترک اعتیاد می‌شود. مهم‌ترین مزیت نوروفیدبک این است که مغز را وادار می‌کند مواد و اثری مشابه به مواد مخدر به میزان بسیار کمی تولید کند؛ که ترک اعتیاد را آسان‌تر و امکان‌پذیرتر می‌کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری یک درمان طولانی مدت و مبتنی بر شواهد است که در کمک به اعتیاد و شرایط سلامت روان موثر است. در این روش روانشناسان بر روابط بین افکار، احساسات و رفتار تمرکز می‌کنند و به بیماران کمک می‌کنند تا افکار منفی و ناسالم را حذف کنند. در این روش به فرد مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود؛ تا فرد بتواند در زمان‌های پرخطر از عود کردن اعتیاد خود جلوگیری کند. مهارت‌هایی که در این روش آموزش داده می‌شود؛ علاوه بر ترک اعتیاد می‌تواند در داشتن یک زندگی سالم و جلوگیری از ابتلا به اختلالات روانی دیگر موثر باشد.

مصاحبه انگیزشی (MI)

MI یا مصاحبه انگیزشی نوعی روش درمان اعتیاد است؛ که پس از ترک اعتیاد استفاده می‌شود و بر روی یافتن انگیزه و هدف تمرکز می‌کند. تشخیص اینکه یک نفر در حال حاضر در چه مرحله ای از تغییر و ترک اعتیاد است و برای یافتن هدف خود به چه مرحله‌ای نیاز دارد نیز در مصاحبه انگیزشی اتفاق می‌افتد. هدف مصاحبه انگیزشی تقویت انگیزه و تعهد فرد بیمار است؛ به صورتی که با ارزش‌های او هم‌راستا باشد. یکی از مزایای MI این است که، علیرغم تسهیل روند بهبود توسط یک درمانگر، افرادی که در حال بهبودی هستند، انگیزه و برنامه ای برای تغییر پیدا می‌کنند؛ که می‌تواند حس کنترل بیشتری بر روند درمانشان ایجاد کند.

حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)

این درمان برای رسیدگی به شرایط مبتنی بر تروما طراحی شده است و کمک می‌کند تجربیات آسیب زا که منجر به علائم و ناراحتی می شود، بهبود یابند. حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم برای کسانی که در هر سنی تروما را تجربه کرده‌اند مفید است و دارای روش‌های دیگری است که به آن اجازه می‌دهد در درمان اختلالات مصرف مواد، اغلب از طریق کاهش محرک‌های مصرف مواد، استفاده شود. EMDR با استفاده از تحریک حرکات دوطرفه چشم، صداها یا ضربه‌ها، به بهبود سیستم پردازش اطلاعات مغز کمک می‌کند و ثبات عاطفی و کاهش علائم تروما را تقویت می‌کند.

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)

DBT یکی دیگر از مدل‌های قدیمی و مبتنی بر شواهد مشابه CBT است. این روش به افراد می‌آموزد که چگونه احساسات خود را تنظیم کند تا رفتارهای خود تخریبی ناشی از احساسات شدید را کاهش دهند. DBT بر 4 مجموعه مهارت تمرکز دارد که شامل تحمل پریشانی، تنظیم هیجان، تمرکز حواس و اثربخشی بین فردی است؛ یادگیری این مهارت‌ها برای مدیریت استرس و احساسات منظم به فرد کمک می‌کند. کنترل استرس نیز همان‌طور که گفته شد در مواقع خطر از عود کردن دوباره اعتیاد جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود فرد بتواند با استرس و پریشانی خود مقابله کند. DBT علاوه بر ترک اعتیاد بر روی درمان اختلال شخصیت مرزی و درمان اختلالات شخصیت شدید تاثیر گذار است.

یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی

یوگا ورزشی است که بر تنفس کنترل شده و وضعیت بدن برای تقویت قدرت بدنی، تمرکز و آرامش تاکید دارد. آزمایش‌های بالینی شامل یوگا و تمرکز حواس نشان داد که این درمان‌ها مکمل‌های مؤثری برای پیشگیری و درمان اعتیاد هستند. ذهن آگاهی نیز یک درمان است؛ که شامل تمریناتی از جمله مراقبه و تصویرسازی هدایت شده است. مدیتیشن نیز می‌تواند استرس، اضطراب، سیگار کشیدن و سوء مصرف الکل و مواد مخدر را کاهش داده و منجر به بالا رفتن تمرکز شود. یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی معمولا برای کاهش فعالانه علائم اضطراب و بهبود توانایی فرد برای مقاومت در شرایط سخت استفاده می‌شوند.

نحوه تشکیل جلسات با حضور روانپزشک

روانپزشک اعتیاد، جلسات متعدد با بازه زمانی مختلف را با حضور بیمار برای درک بهتر ماهیت بیماری روانی و سومصرف مواد مخدر برگزار می‌کند و سابقه مشکلات روانی وی را در این جلسات متعدد مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از گذشت چند جلسه روانشناس برای درمان فرد از طرح‌های درمانی نظیر درمان دارویی، سم زدایی بدن از مواد، برنامه‌های پیشگیری از عود اعتیاد در فرد و درمان‌های موثر جهت رفع فشارهای روحی و روانی و همچنین از بین بردن وابستگی فرد به مواد استفاده می‌کند.

مزایای مراجعه به مشاوره ترک اعتیاد

افراد بسیار زیادی در سراسر جهان با عوارض آزاردهنده مصرف مواد مخدر مانند مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ماری جوانا دست و پنجه نرم می‌کنند. نتیجه این تحقیقات حاکی از آن است که تعداد مرگ و میرهای ثبت شده ناشی از مصرف مواد مخدر در هر سال نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. این در حالی است که مصرف مواد مخدر از 12 سالگی شروع می‌شود. مصرف مشروبات الکلی و نوشیدنی‌هایی که حاوی این مواد در ترکیبات خود هستند از سن پایین غالبا منجر به ایجاد الگوهای وابستگی زودهنگام در افراد می‌شود.

شماره تماس روانشناس در شیراز

خدمات مشاوره ترک اعتیاد در شیراز

کلینیک‌های روانشناسی بی‌شماری در سراسر کشور وجود دارد؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت در انتخاب برترین مرکز روانشناسی در بین دیگر مراکز این است که آن مرکز از روانشناس و روانپزشک‌های با تجربه تشکیل شده باشد. این اتفاق در مرکز روانشناسی نوروفیدبک دکتر بیات رخ داده است. در این مرکز مشاوره که بیش از 10 سال تجربه کاری را دارا می‌باشد برترین پزشکان شیراز در این کلینیک قرار دارند که برترین و موثرترین اعم از درمان نوروفیدبک، درمان استرس، برترین مشاوره خانواده و … را در اختیار شما قرار می‌دهند. دسترسی به این مرکز روانشناسی فوق العاده راحت و آسان بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا از مشاوره منحصر به فرد این مرکز به خوبی استفاده کنید.

جمع‌بندی

مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند باعث تاثیرات مثبت و دائمی بر روی افراد مبتلا به این بیماری شود و این اختلال را به‌صورت قطعی درمان کند. برای ترک اعتیاد علاوه بر اینکه باید جسم فرد درمان شود؛ نیاز است که از نظر روانی نیز درمان شود؛ تا بتواند درصورت لزوم از عود کردن اعتیاد خود جلوگیری کند. مشاوره ترک اعتیاد می‌تواند به‌صورت گروهی و فردی اتفاق بیافتد؛ که در هر دو نوع آن مهارت‌های مقابله با مواد مخدر و داشتن رفتارهای سالم و صحیح در زندگی آموزش داده می‌شود. بهترین مشاوره ترک اعتیاد در شیراز نیز توسط مرکز روانشناسی بیات در اختیار تمام مبتلایان به این بیماری قرار داده می‌شود.

سئوالات متداول

1_ اعتیاد چیست؟

اعتیاد در تعریف تخصصی یعنی نوعی اختلال رفتاری است که به صورت مداوم فرد در حال انجان آن رفتار در بازه زمانی طولانی مدت می‌باشد.

2_ مهم‌ترین علائم اعتیاد در افراد چیست؟

  • انبساط و یا گشاد شدن مردمک چشم
  • پرحرف و پر انرژی بودن
  • تعرق بسیار زیاد
  • بی‌تفاوتی نسبت به ظاهر
  • بی‌خوابی و یا خواب آلودگی بسیار شدید
  • وجود دردهای عضلانی

3_ در مشاوره ترک اعتیاد چه مهارت‌هایی به فرد آموزش داده می‌شود؟

  • مشاوره خانواده و خانواده درمانی
  • بالا بردن اعتماد به نفس در بیمار
  • ایجاد مهارت برای مقابله با وسوسه مصرف
  • افزایش انگیزه
  • از بین بردن افسردگی ناشی از اعتیاد

4_ انواع مشاوره ترک اعتیاد شامل چه مواردی می‌شود؟

  • نوروفیدبک
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • مصاحبه انگیزشی (MI)
  • حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم (EMDR)
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
  • یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی

5_ رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) چگونه بر روی ترک اعتیاد تاثیر می‌گذارد؟

DBT بر 4 مجموعه مهارت تمرکز دارد که شامل تحمل پریشانی، تنظیم هیجان، تمرکز حواس و اثربخشی بین فردی است؛ یادگیری این مهارت‌ها برای مدیریت استرس و احساسات منظم به فرد کمک می‌کند. کنترل استرس نیز همان‌طور که گفته شد در مواقع خطر از عود کردن دوباره اعتیاد جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود فرد بتواند با استرس و پریشانی خود مقابله کند.