درمان افسردگی با نوروفیدبک

درمان افسردگی با نوروفیدبک

درمان افسردگی با نوروفیدبک یکی از روش‌های درمان افسردگی است که برای افراد با افسردگی‌های شدید تا خفیف و افسردگی‌های مختلف مناسب است. در این روش درمان با اصلاح امواج مختلف مغز مانند امواج آلفا منجر به کنترل و درمان افسردگی می‌شوند. مغز افراد طبیعی که به اختلالات روانی مانند افسردگی دچار نیستند نسبت به مغز افراد مبتلا به افسردگی متفاوت است و در روش درمان با نوروفیدبک تلاش می‌شود که مغز افراد بیمار اصلاح شده و مشابه مغز فرد سالم شود.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک بیماری روان‌شناختی است که زندگی افراد مبتلا به آن را مختل می‌کند. این اختلال زندگی روزمره فرد را مختل و موجب بروز احساسات پایین، انرژی کم، افکار منفی و کاهش انگیزه شخص می‌شود. افرادی که به این اختلال روان‌شناختی دچار هستند در انجام کارهای روزمره‌شان دچار مشکل هستند و گاهاً عواقب بدی برای آن‌ها در زندگی شخصی و کاری‌شان دارد. در زمانی که همه چی به خوبی در حال جلو رفتن است، فردی که به افسردگی مبتلا هست احساس ناامیدی و ناراحتی می‌کند. این بیماری علائم زیادی دارد که رایج‌ترین آن‌ها عبارت است از: ناراحتی، عدم تمرکز، افکار خودکشی و منفی، عدم انگیزه و کم خوابی یا خواب زیاد است. کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی به مرور زمان بدتر می‌شود و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که فرد علاقه‌ای به ادامه زندگی ندارد. این دسته از افراد به خوبی نمی‌توانند با سایر افراد اجتماع اخت بگیرند و روابط اجتماعی پایینی دارند.

عدم درمان افسردگی نه تنها به زندگی شخص بلکه به کار و شغل وی نیز آسیب زیادی می‌زند. افراد با مراجعه به روانپزشک و روان شناس سعی در درمان این بیماری دارند. شاید با خوردن داروهای متعددی برخی از علائم این بیماری کمتر شود؛ اما ریشه آن همچنان در فرد باقی می‌ماند. بهترین روش درمان افسردگی با نوروفیدبک است. فرد با گذراندن تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان افسردگی با نوروفیدبک (تعداد آن بسته به هر شخص متفاوت است) از این بیماری رهایی می‌یابد. دقت داشته باشید که افسردگی زودگذر و یک بیماری چند روزه نیست که با استراحت کردن برطرف شود. بلکه بیماری است که باید آن را جدی گرفت و برای درمان آن به سراغ پزشک متخصص رفت.

در صورتی که علائم این بیماری را در خود احساس می‌کنید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید؛ چرا که درمان آن در مراحل آغازین خیلی ساده‌تر و زودتر است. در بخش بعدی مقاله درمان افسردگی با نوروفیدبک در شیراز شما را با علائم آن آشنا خواهیم کرد.

علائم افسردگی چیست؟

افسردگی علائم مختلفی دارد که با آگاهی داشتن به این علائم می‌توانید از حاد شدن افسردگی پیشگیری و یا حتی آن را درمان کنید.

احساس ناراحتی و غم

تمایل نداشتن به انجام کاری

احساس ناامیدی

کارهای لذت بخش شما را خشنود نمی‌کند

بی میل و بی رغبت به انجام کارهای جذاب

خستگی مفرط

استرس و اضطراب بیش از اندازه

قدرت تصمیم گیری پایین

بدن درد و سایر دردهای فیزیکی (بدون دلیل)

تحریک پذیری

کم خوابی و یا اختلال در خواب

کم اشتهایی و کاهش یا افزایش وزن

احساس بی ارزشی

عصبانیت، احساس گناه

ناتوانی در انجام کارها

عدم تمرکز

افکار خودکشی

درون گرایی و جدایی از اجتماع

خستگی

گریه کردن بیش از اندازه

انواع افسردگی

افسردگی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن بر اساس علائمی که دارند نام‌گذاری شده‌اند. زمان مبتلا بودن به افسردگی در برخی از افراد بدون هیچ دلیل خاصی طولانی است و در برخی دیگر زمان آن کمتر است. هر کدام از افسردگی‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد ممکن است در زمان‌های مختلف برای فرد دچار به افسردگی ظاهر شود.

افسردگی بالینی یا افسردگی اساسی

افسردگی بیپولار

افسردگی تالاسمیک

افسردگی ناشی از عوامل محیطی

افسردگی فصلی

افسردگی پس از زایمان

افسردگی اضطرابی

افسردگی مداوم

افسردگی پیش از قاعدگی

افسردگی شدید همراه با روان‌پریشی

  1. افسردگی بالینی یا افسردگی اساسی(Major Depression) : افسردگی شدید یا بالینی حالتی است که فرد در یکی از بدترین مراحل افسردگی قرار دارد. علائم فرد مبتلا به افسردگی بالینی عبارت است از:
  • احساس ناامیدی شدید
  • افکار منفی و پوچ
  • عدم انگیزه
  • کم خوابی یا خواب زیاد
  • پرخوری یا کم خوری
  • احساس بی ارزشی شدید
  1. افسردگی بیپولار (Bipolar Disorder): فردی که به چنین افسردگی مبتلا است بین دو وضعیت کاملاً مخالف با هم گیر افتاده است. در این وضعیت فرد دچار افسردگی با علائم (احساس ناامیدی و افکار منفی) یا فاز منیک با علائم (افکار بی انتها، انرژی زیاد و احساس بالا) می‌باشد.
  2.  افسردگی تالاسمیک (Dysthymia): علائم این نمونه از افسردگی کمتر از افسردگی بالینی است؛ اما افراد مبتلا به آن به طور مرتب احساس ناامیدی، افسردگی و کاهش انگیزه و عملکرد روزمره دارند.
  3. افسردگی ناشی از عوامل محیط (Reactive Depression): گاهاً محیط اطراف افراد به گونه‌ای است که منجر به افسردگی فرد می‌شود. رویدادهای زندگی، فوت افراد نزدیک و اتفاقاتی از این قبیل بر روحیه افراد تاثیر می‌گذارد و افراد دچار افسردگی می‌شوند.
  4. افسردگی فصلی (Seasonal Affective Disorder – SAD): چنین افسردگی بیشتر در فصل‌های سرد سال (زمستان و پاییز) رخ می‌دهد و فرد به علائمی همچون خستگی زیاد، افزایش خواب و اشتها دچار است.
  5. افسردگی پس از زایمان (Postpartum Depression): زنان باردار پس از وضع حمل کردن معمولاً به چنین افسردگی دچار می‌شوند. این افسردگی با علائمی همچون افسردگی شدید، اضطراب، خواب، ترس بی مورد و احساس عدم توانایی و انگیزه همراه است.
  6. افسردگی اضطرابی (Anxious Depression) : افرادی که بی دلیل دچار اضطراب و استرس هستند به این گونه از افسردگی دچار هستند. فردی که به افسردگی اضطرابی مبتلا است علائمی همچون خستگی، اختلالات خواب، ترس نامشروع و احساس عدم توانایی دارد.
  7. افسردگی مداوم (PDD): افسردگی مداوم که با نام افسردگی دیستیمیا نیز شناخته می‌شود علائمی کمتر از افسردگی بالینی دارد. افراد دچار به این نوع از افسردگی به مدت 2 سال یا بیشتر به این افسردگی دچار هستند.
  8. افسردگی پیش از قاعدگی: این افسردگی که در دختران و خانم‌های کمتر از 40 سال شایع است در روزهای پیش از شروع قاعدگی ظاهر می‌شود. در روزهای پس از قاعدگی به طور کامل فروکش و بهبود می‌یابد.
  9. افسردگی شدید همراه با روان‌پریشی: افسردگی شدیدی که با روان‌پریشی یا سایکوتیک همراه است عارضه‌هایی همچون هذیان و توهم را برای فرد به دنبال دارد. افرادی که به چنین افسردگی دچار هستند علائمی همچون بی ارزشی، پوچ گرایی، مرگ، گناه و یا توهم دارند.

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یکی از نوین‌ترین روش‌های درمان است که به افراد امکان آگاه شدن از فعالیت‌ها و عملکردهای مغز خود و درک و کنترل آن را می‌دهد. در نوروفیدبک با قرار دادن سنسورهایی بر روی نقاط مخصوصی از مغز و ثبت تمام عملکردهای مغز به دنبال یافتن الگویی است که بتواند بیماری و اختلال فرد را درمان کند. نوروفیدبک راهی برای آموزش مغز و اصلاح کردن مشکلات است که از طریق تحلیل صفر تا صد فعالیت‌های مغزی توسط نرم‌فزارهای مختلف و درمانگر اتفاق می‌افتد. سلول‌های مغزی برای اینکه بتوانند با یکدیگر ارتباط بگیرند، باید از طریق پالس‌ها یا ضربات الکتریکی با یکدیگر اتصال پیدا کنند. عادت‌های مختلف، استرس، افکار متفاوتی که در طول روز از ذهن شما می‌گذرد و حتی خلق و خوی شما، همه دارای امواج به خصوصی هستند که تماما قابل شناسایی می‌باشند.

نوروفیدبک در درمان اختلالات مختلف مانند افسردگی، بیش فعالی، نقص توجه، مسائل حافظه، مشکلات خواب، آسیب ترماتیک مغز، اضطراب، اختلال اوتیسم، اختلال دوقطبی، درد مزمن و سردرد نقش دارد. در طول درمان با نوروفیدبک هر چه فعالیت مغز بهتر شود با پاداش‌های بیشتری رو به رو می‌شود که این پاداش می‌تواند یک موسیقی، بازی یا فیلم باشد. در مقابل این اگر مغز فعالیت خود را به وضعیت مطلوب نزدیک نکند پاداش کمتری دریافت می‌کند و این تمرینات منجر به تقویت مغز می‌شود.

درمان افسردگی با نوروفیدبک

در درمان افسردگی با نوروفیدبک الکترودهایی را به گوش و سر وصل می‌کنند و به وسیله آن مشکلات موجود در مغز را بررسی و شناسایی می‌کنند. در این روش درمان می‌توان با تغییر الگو امواج مغزی منجر به درمان انواع بیماری‌ها و افسردگی مقاوم در برابر درمان (TRD) شد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از 300 میلیون نفر به بیماری افسردگی مبتلا هستند و با اینکه روش‌های مختلف و مهمی مانند درمان افسردگی با دارو وجود دارد ولی نزدیک به یک سوم این افراد با دارو درمانی، درمان نمی‌شوند؛ به همین دلیل درمان با نوروفیدبک به برترین روش درمان افسردگی تبدیل شده است.

در درمان افسردگی با نوروفیدبک مهم‌ترین عامل موج آلفا است. موج آلفا در افراد سالم در نیم کره چپ آن‌ها پایین است به دلیل اینکه نیم‌ کره چپ در هیجانات مثبت نقش دارد و در نیم کره راست موج آلفا بالا است و مسئول کنترل هیجانات منفی است و این باعث می‌شود که تعادل بین هیجانات مثبت و منفی برقرار شود. موج آلفا در افراد افسرده با موج آلفا افراد سالم متفاوت است و این اساس کار درمان افسردگی با نوروفیدبک است. در نیم کره چپ افراد افسرده موج آلفا بالا است به همین دلیل هیجانات مثبت کاهش یافته و فرد دچار نشانه‌های افسردگی می‌شود. نوروفیدبک با سرکوب موج آلفا در نیم کره چپ منجر به متعادل شدن موج آلفا در نیم کره‌های بیمار و درمان افسردگی می‌شود.

درمان افسردگی با نوروفیدبک

نحوه درمان افسردگی با نوروفیدبک

نوروفیدبک با ارزیابی عملکرد مغز شما راه‌های درمان مختلفی را ارائه می‌دهد. الکترودهایی که به گوش و سر متصل شده‌اند در این روش امواج مغز را دریافت کرده و توسط سیستم‌های هوشمند تحلیل می‌کنند. نوروفیدبک با استفاده از صدا، چراغ‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و عکس‌های مختلف سعی در تغییر امواج آسیب دیده مغز و اصلاح آن‌ها دارد. همان طور که اشاره شد هدف نوروفیدبک متعادل کردن موج آلفا در مغز است.

در این نوع درمان کاهش موج آلفا در نیم کره چپ باعث کنترل و درمان افسردگی می‌شود. چگونه موج آلفا را کاهش می‌دهد؟ به این صورت که زمانی که مغز به صورت ناخودآگاه موج آلفا را کاهش می‌دهد سیستم‌های هوشمند بازی کامپیوتری را باز می‌کنند یا کارتون پخش می‌کنند و مغز این اتفاق‌ها را به عنوان یک جایزه و پاداش می‌بیند و تلاش می‌کند تا بیشتر موج آلفا را کاهش دهد و جایزه دریافت کند.

فواید درمان افسردگی با نوروفیدبک

نحوه درمان افسردگی با نوروفیدبک به گونه‌ای است که هیچ گونه عوارضی برای شخص به همراه ندارد. روش درمان افسردگی با نوروفیدبک بر خلاف سایر روش‌ها غیر تهاجمی و بدون دارو است و یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمان افسردگی است. نوروفیدبک علائم افسردگی (مشکلات رفتاری، اضطراب، عدم انگیزه، مشکلات خواب و عدم تمرکز) را بهبود و برطرف می‌کند. این روش درمانی با برطرف‌کردن بی نظمی‌های مغزی به افسردگی کمک می‌کند و ذهن و افکار افراد را متمرکز می‌کند. بیماران بدون اینکه نیاز به مصرف دارویی داشته باشند، می‌توانند علائم افسردگی را تسکین و کم کنند. با آموزش نوروفیدبک فرد به خوبی می‌تواند افسار زندگی روزمره خود را در دست بگیرد و علائم افسردگی را کاهش دهد و استعداد بیولوژیکی برای افسرده شدن را نیز اصلاح کند.

هزینه درمان افسردگی با نوروفیدبک

هزینه درمان افسردگی با نوروفیدبک (Neurofeedback) در هر کدام از کلینیک‌های پزشکی متفاوت و متغیر است. بسته به تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان افسردگی با نوروفیدبک هزینه درمان افسردگی با نوروفیدبک تغییر می‌کند. به طور کلی هزینه هر جلسه برای درمان افسردگی با نوروفیدبک در شیراز 240 هزار تومان می‌باشد. برای گرفتن وقت و مشاوره با کلینیک دکتر بیات با شماره 07136472719 تماس بگیرید.

آیا درمان افسردگی با نوروفیدبک بی خطر است؟

نحوه درمان افسردگی با نوروفیدبک به عنوان یکی از بی‌خطرترین روش‌های درمان افسردگی شناخته می‌شود. این روش درمانی هیچ خطری برای افراد مبتلا به افسردگی ندارد؛ چرا که عوارضی برای فرد مبتلا ندارد. نحوه درمان افسردگی با نوروفیدبک بدون دارو و غیرتهاجمی است و نیازی به گذشت زمان برای پیدا کردن دوز مناسب دارو برای درمان افسردگی نیست. به هر حال این روش هم ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و باید ملاحظات لازم برای آن انجام شود. عوارض جانبی آن زودگذر هستند و خللی در روند درمان ایجاد نمی‌کند. احساس خستگی، سردرد، عصبانیت، اضطراب، مشکلات خواب از جمله عوارض آن است که با تداوم جلسات کاملاً برطرف می‌شود؛ چرا که موقتی و طبیعی است.

برخی از افراد نمی‌توانند با استفاده از نوروفیدبک به درمان افسردگی بپردازند. افرادی که بیماری‌های مغزی مهم، تشنج، آسیب به سیستم عصبی مرکزی و سایر بیماری‌های مغزی دچار هستند. به طور کلی بهتر است پیش از پرداختن به روش درمانی نوروفیدبک با پزشک یا متخصصی در زمینه تحلیل EGG یا الکتروانسفالوگرافی مشورت کنید تا روش درمانی شما به خوبی شروع شود.

شماره تماس روانشناس در شیراز

درمان افسردگی با نوروفیدبک در شیراز

این نوع درمان همان طور که اشاره شد یکی از برترین روش‌های نوین و به روز درمان افسردگی است؛ به دلیل اینکه استان فارس و شهر شیراز یکی از برترین شهرها در علم پزشکی و درمان به شمار می‌آیند در کلینیک‌های مختلف خود روش درمان با نوروفیدبک را ارائه می‌دهند. مرکز روانشناسی و نوروفیدبک بیات در شیراز نیز در درمان انواع اختلالات روانی نقش مهمی دارد و دکتر بیات با سال‌ها تجربه که در علم روانشناسی داشته‌اند می‌توانند بهترین روش درمان را ارائه دهند.

در این مقاله درمورد درمورد درمان افسردگی با نوروفیدبک در شیراز صحبت کردیم. این نوع روش یکی از برترین روش‌های درمان است و درصد بالایی در بهبود افسردگی داشته است به همین دلیل امروز بیش‌تر از آن استفاده می‌شود. این روش برای افرادی که توانایی استفاده از روش‌های دارو درمانی را ندارند بسیار مناسب است. جهت اطلاع از هزینه درمان با نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک به مقاله مربوطه مراجعه کنید و نوبت های خود را از طریق شماره تماس های کلینیک رزرو کنید.