روانشناسی لاغری، اولین مرکز روانشناختی در ایران

روانشناسی لاغری می‌تواند با هدف قرار دادن ذهن باعث لاغری و تناسب اندام شود. کاهش وزن یکی از مشکلاتی است که انسان‌ها در سراسر جهان با آن روبه‌رو هستند. در حالی که رژیم غذایی و ورزش به عنوان راه‌حل‌های معمولی و محرک‌های اصلی کاهش وزن محسوب می‌شوند؛ عوامل روانی و ذهنی نیز می‌تواند به همان اندازه در کاهش وزن موثر باشد. روانشناسی لاغری یکی از روش‌های جدید و به روز است که باعث رسیدن افراد به اهداف کاهش وزن خود، بهبود سلامت و رفاه کلی می‌شود. در ادامه با انواع تکتیک‌ها و افرادی که به این روش برای کاهش وزن نیاز دارند آشنا می‌شویم.

 

روانشناسی لاغری چیست؟

روانشناسی لاغری یا کاهش وزن به عواملی اشاره دارد که می‌تواند در دستیابی فرد به وزن ایده‌آل کمک کند. این عوامل شامل درک افکار، احساسات، رفتارها و انگیزه می‌شود؛ که بر رابطه فرد با غذا و تصویر ذهنی او از بدن خود تاثیر گذار است. افرادی که به پرخوری عصبی دچار هستند حتی با رعایت رژیم غذایی و ورزش نیز نمی‌توانند به وزن ایده‌آل خود دست یابند؛ روانشناسی لاغری به این افراد و افرادی که موانع روانی برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود دارند کمک می‌کند. طبق تحقیقات موجود افراد معمولا انگیزه برای لاغر شدن دارند؛ اما این انگیزه به اندازه کافی نیست؛ روانشناسی لاغری در افزایش انگیزه و ایجاد یک تصویر مثبت از بدن به افراد کمک می‌کند.

 

مهم‌ترین عوامل روانی تاثیر گذار بر افزایش وزن

عوامل روانشناختی و ذهنی می‌توانند نقش مهمی در افزایش یا کاهش وزن افراد داشته باشند. به عنوان مثال استرس و اضطراب می‌تواند بر رفتارهای غذایی، سطح فعالیت بدنی و الگوی خواب تاثیر بگذارند؛ که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. انگیزه، خود کنترلی، غذا خوردن احساسی، تصویر بدن و بیماری‌های روانی مانند استرس مزمن، اضطراب و افسردگی از عوامل روانی هستند که می‌تواند در وزن افراد موثر باشد.

روانشناسی لاغری در شیراز

تاثیر بیماری‌های روانی در روانشناسی لاغری

یکی از مهم‌ترین عوامل روانی که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود؛ ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب است. استرس مزمن باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود؛ که می‌تواند منجر به افزایش اشتها و ذخیره چربی به ویژه در ناحیه شکم شود. استرس و اضطراب می‌تواند باعث پرخوری احساسی و روی آوردن به رژیم غذایی نامناسب شود. افسردگی نیز یک مانع برای کاهش وزن است؛ به دلیل اینکه باعث می‌شود فرد علاقه خود به فعالیت‌های بدنی را از دست بدهد. داروهای ضد افسردگی نیز باعث افزایش وزن می‌شوند.

تاثیر انگیزه در روانشناسی لاغری

یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی و برنامه‌ی ورزشی داشتن انگیزه مناسب است و یک عامل مهم و کلیدی در کاهش وزن محسوب می‌شود. نبود انگیزه کافی و درست می‌تواند باعث عدم موفقیت افراد در رسیدن به اهداف کاهش وزن شود. روانشناسی لاغری که یک روانشناسی تغذیه محسوب می‌شود؛ می‌تواند انگیزه کافی و مورد نیاز را برای فرد ایجاد کند.

خود کنترلی و پرخوری احساسی

افرادی که خود کنترلی بیشتری دارند بهتر می‌توانند در برابر وسوسه مقاومت کنند و از پرخوری و انتخاب غذاهای ناسالم اجتناب کنند؛ که وجود این مهارت روانشناختی در افراد می‌تواند منجر به موفقیت در برنامه کاهش وزن شود. پرخوری احساسی در افرادی که دارای خود کنترلی نیستند ایجاد می‌شود و این افراد از غذا خوردن به عنوان یک راه برای مقابله با استرس، ناراحتی و اضطراب استفاده می‌کنند. افرادی که به پرخوری احساسی دچار هستند بیشتر در معرض افزایش وزن و چاقی قرار می‌گیرند؛ زیرا این افراد حتی زمانی که گرسنه نیستند هم غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند.

 

تصویر بدن

تصویر بدن به احساسات فرد در مورد بدن خود اشاره دارد. تصویر ضعیف از بدن می‌تواند منجر به کاهش عزت نفس، افکار منفی و عدم اعتماد به نفس شود. این موضوعات می‌توانند بر روی عادت‌های سالم و اهداف کاهش وزن تاثیر منفی بگذارند. روانشناسی لاغری می‌تواند باعث ایجاد یک تصویر بدن مناسب از افراد در ذهنشان شود.

تاثیر تناسب اندام بر کیفیت زندگی

اضافه وزن و چاقی می‌تواند بر تمام جنبه‌های سلامتی انسان تاثیرات منفی بگذارد؛ به همین دلیل اهمیت تناسب اندام بسیار مهم است. در سال 2018 شیوع چاقی در بزرگسالان بیش از 40 درصد بوده است؛ به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی، برنامه‌های بهداشت عمومی برای کاهش و پیشگیری از چاقی را در سطح جهان اجرا می‌کند. اضافه وزن و چاقی می‌تواند بر روی عملکرد تمام دستگاه‌های بدن مانند تولید مثل، تنفس، قلب و عروق و حتی مغز افراد تاثیر گذاشته و باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان شود.

ورزش منظم و تناسب اندام باعث افزایش کیفیت زندگی شده و خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی را کاهش می‌دهد. کاهش وزن و ورزش منظم می‌تواند تاثیر چاقی و اضافه وزن را کاهش داده و طول عمر فرد را افزایش دهد. کاهش حداقل 5 تا 10 درصد وزن بدن در افراد با وزن بالا می‌تواند خطرات زیادی را کاهش دهد. دریافت رژیم روانشناسی و مراجعه به روانشناس لاغری می‌تواند به افراد در کاهش وزن و افزایش انگیزه برای لاغری کمک کند. روانشناس لاغری به فرد کمک می‌کند تا با تغییر افکار خود نسبت به تغذیه و اضاف وزن با دید مناسب برنامه کاهش وزن خود را شروع کند.

 

موانع پیش رو برای کاهش وزن

زمانی که یک فرد تصمیم می‌گیرد برای افزایش کیفیت زندگی رژیم غذایی سالمی داشته باشد و اضافه وزن خود را درمان کند؛ با موانع مختلفی روبه‌رو می‌شود. روانشناس لاغری می‌تواند مشکلات پیش‌رو این افراد را شناسایی کرده و از تبدیل آن‌ها به موانع بزرگ و غیرقابل حل در روند درمان جلوگیری کند. باید به این نکته توجه کنید؛ که لاغری و کاهش وزن یک فرآیند پیچیده است و عوامل جسمی و روانی زیادی می‌تواند بر این روند تاثیر گذار باشد؛ پس وقتی صحبت از کاهش وزن می‌شود می‌توانید از افراد متخصص برای آسان شدن روند درمان کمک بگیرید. این موانع شامل:

  • موانع موقعیتی مانند اجتماع، سفر و …
  • رسانه‌ها و تصویر بدن: امروزه رسانه‌ها با تبلیغ بدن‌های بسیار لاغر باعث شده است؛ که انسان ها هیچ‌گاه از اندام خود راضی نباشد. برای اینکه تاثیر رسانه‌ها را کاهش دهیم آموزش بسیار مهم است.
  • اختلالات تغذیه: اختلال تغذیه مانند پرخوری عصبی یا احساسی نیز در افزایش وزن تاثیر گذار است.
  • اضطراب و افسردگی: یکی از موانع پیش رو افرادی که رژیم غذایی دارند؛ افسرگی و اضطراب است و می‌تواند در تداوم فرد در رعایت رژیم غذایی تاثیرات منفی داشته باشد.
  • موانع اجتماعی( فقر و نبود انگیزه برای لاغری)
  • اثرات نامطلوب رژیم لاغری
  • هوس‌های غذایی
  • ناتوانایی در رعایت رژیم غذایی
  • نداشتن فعالیت بدنی

ترفند‌های روانشناسی لاغری

ترفندهای روانشناسی لاغری می‌تواند شما را در رسیدن به وزن ایده‌آل و متناسب راهنمایی کند. روانشناس لاغری با توجه به هر فرد بهترین و مناسب‌ترین ترفندها را به فرد معرفی کرده و در اجرا آن، فرد را همرایی می‌کند.

 

افکار خود را تغییر دهید

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی چاقی تاثیر دارد؛ افکار هر فرد است. افکار و ذهنیت فرد در مورد تغذیه و تناسب اندام در روند لاغری و رژیم غذایی تاثیر گذار است؛ اگر این افکار مناسب نباشند می‌تواند باعث شود فرد در پروسه لاغری فشارهای روانی زیادی را تحمل کند. در این روش به جای اینکه بر لاغری و کاهش وزن تمرکز کنید باید به دنبال راه‌های مناسب برای داشتن سبک زندگی و تغذیه سالم‌تر باشید.

 

اهداف منطقی انتخاب کنید

تعیین اهداف واقع‌بینانه و منطقی باعث می‌شود فرد در برنامه کاهش وزن خود با شکست روبه‌رو نشود. اهداف واقع بینانه آن‌هایی هستند که خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، میزان کاهش وزن سالم یک تا دو پوند در هفته یا 1 کیلوگرم در هفته است.

موانع پیش رو برای لاغری

غذا خوردن آگاهانه در روانشناسی لاغری

غذا خوردن آگاهانه یکی از بهترین راه‌های مورد نیاز برای داشتن رژیم غذایی سالم است و در کاهش وزن نیز مهم است. تمرین غذا خوردن آگاهانه باعث ایجاد ارتباط قوی بین مغز و معده می‌شود. غذا خوردن آگاهانه باعث فعال شدن هیپوتالاموس مغز می‌شود؛ که در ایجاد نشانه‌های سیری در انسان تاثیر گذار است. وقتی فرد نشانه‌های سیری را از سمت مغز دریافت کند از غذا خوردن دست می‌کشد؛ به همین دلیل باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود. زمانی که هنگام غذا خوردن فیلم نگاه کنید یا صحبت کنید؛ باعث می‌شود توجه مورد نیاز به غذا خوردن را نداشته باشید و بیش از حد نیاز غذا بخورید.

به قدرت روانشناسی لاغری توجه کنید

در حالی که فرآیند لاغری و کاهش وزن یک فرآیند فیزکی و ذهنی است؛ بسیاری از افراد به بخش ذهنی آن توجه کافی را ندارند. روانشناسی لاغری دقیقا به بخش ذهنی لاغری توجه می‌کند و باعث می‌شود انگیزه فرد در رسیدن به لاغری را افزایش دهد. برای اینکه بتوانید در طول روز بر روی هدف خود متمرکز باشید باید افکار مثبت داشته باشید. در صورتی که افکار منفی به سمت شما هجوم آوردند می‌توانید با یادداشت آن به طور مستقیم این افکار را به چالش بکشید.

غذا خوردن با دست غیرغالب

یکی از ترفند‌هایی که در روانشناسی لاغری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ غذا خوردن با دست غیرغالب است. این روش باعث می‌شود انسان بر روی غذا تمرکز کند. این روش منجر به غذا خوردن آگاهانه می‌شود؛ که هما طور که اشاره شد در کاهش وزن و تناسب اندام بسیار تاثیر گذار و مهم است.

داشتن سیستم پشتیبانی در روانشناسی لاغری

داشتن یک سیستم قوی می‌تواند به فرد در روند لاغری بسیار کمک کند. اگر در اطراف شما افرادی باشند که شما را به تغذیه بهتر و سالم‌تر سوق دهند می‌تواند در سبک زندگی و تغذیه شما تاثیرات مثبتی داشته باشد. احاطه کردن خود با دوستان، خانواده، یا شرکت در برنامه های گروهی یا شبکه های حمایتی می تواند باعث تشویق، مسئولیت پذیری و احساس اجتماعی شود.

روانشناسی لاغری در اولین مرکز روانشناختی ایران – شیراز

روانشناسی لاغری در شیراز یکی از انواع روانشناسی تغذیه است؛ که در لاغری و تناسب اندام شما بسیار تاثیر گذار است. لاغری جنبه‌های روانی و فیزیکی متفاوتی دارد؛ که معمولا به جنبه‌های روانی بسیار کم‌تر توجه می‌شود در حالی که روان و ذهن افراد می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به روند لاغری شود. روانشناسی لاغری یکی از روش‌ها و متدهای به‌روزی است؛ که در افرادی که سختی‌ها و مشکلات زیادی در پروسه لاغری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع روانشناسی را می‌توانید در بهترین کلینیک روانشناسی در شیراز؛ که مرکز روانشناسی و لورتا نوروفیدبک بیات است دریافت کنید.

سوالات متداول

1_ روانشناسی لاغری چیست؟

روانشناسی لاغری بر روی عوامل مختلفی تمرکز دارد که این عوامل شامل درک افکار، احساسات، رفتارها و انگیزه می‌شود؛ که بر رابطه فرد با غذا و تصویر ذهنی او از بدن خود تاثیر گذار است.

2_ مهم‌ترین موانع پیش رو برای لاغر شدن چیست؟ 

موانع موقعیتی، رسانه‌ها و تصویر بدن، اختلالات تغذیه، اضطراب و افسردگی، موانع اجتماعی( فقر و نبود انگیزه برای لاغری)، اثرات نامطلوب رژیم لاغری ، هوس‌های غذایی، ناتوانایی در رعایت رژیم غذایی و نداشتن فعالیت بدنی از مهم‌ترین موانع پیش رو برای لاغر شدن است.

3_ میزان استاندارد کاهش وزن در هفته چقدر است؟

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، میزان کاهش وزن سالم یک تا دو پوند در هفته یا 1 کیلوگرم در هفته است.

4- ترفندهای روانشناسی کدامند؟

ترفند‌هایی که بر روی ذهن و روان فرد تاثیر می‌گذارند و باعث لاغری می‌شوند ترفندهای روانشناسی هستند. این ترفندهای شما موارد زیر می‌شوند.

  • افکار خود را تغییر دهید
  • اهداف منطقی انتخاب کنید
  • غذا خوردن آگاهانه
  • به قدرت روانشناسی لاغری توجه کنید
  • غذا خوردن با دست غیرغالب
  • داشتن سیستم پشتیبانی