درمان وسواس با نوروفیدبک

درمان وسواس با نوروفیدبک

امروزه مشکلات روانشناختی از جمله وسواس فکری جزو مسائلی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اختلال وسواس باعث می‌شود افراد به رفتارهای اجباری روی آورند و با انجام دادن آن‌ها از اضطراب و پریشانی خود جلوگیری کنند. این افراد، علاوه بر اینکه به خود آسیب می‌رسانند، باعث اذیت شدن اطرافیان نیز می‌شوند. وسواس فکری عملکرد، روحیه مثبت نگری و کارایی افراد را کاهش داده و زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. درمان وسواس با نوروفیدبک یکی از روش‌های موثر برای باز پس گیری سلامت این افراد می‌باشد؛ که با استفاده از شرطی سازی الگو‌های فکری و رفتاری بیمار را تصحیح می‌کند و درنتیجه فرد سلامتی خود را پس از مدتی بدست می‌آورد.

وسواس

اختلال وسواس فکری-عملی یا Obsessive-compulsive disorder (OCD) یک اختلال اضطرابی است که دو تا سه درد جمعیت کل جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ریشه‌ی این بیماری استرس و اضطراب است. افراد وسواسی افرادی ریزبین و سخت گیر هستند و گاهی مجبور می‌شوند کارهایشان را چندین بار انجام دهند تا به آسودگی خاطر برسند. افراد مبتلا به اختلال وسواس معمولا از مشکل خود آگاهی دارند ولی توانایی کنترل رفتارهای وسواس‌گونه خود را ندارد. درمان وسواس با نوروفیدبک درصورتی که با همکاری فرد همراه باشد می‌تواند بهترین تاثیرات را داشته باشد.

انجام دادن رفتارهای اجباری موجب تسکین موقت فرد بیمار می‌شود؛ اما این تسکین زود گذر است و فرد دوباره به حالت قبلی خود باز می‌گردد. کارهایی مانند شست و شوی مکرر خود، چک کردن وسایل و تمیز کردن نشان دهنده اختلال وسواس است؛ که می‌تواند بر روی زندگی طبیعی فرد و ارتباطات او تاثیرات منفی بگذارد. معمولا علائم اختلال وسواس در دوران کودکی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی خود را نشان می‌دهد و در زنان نسبت به مردان بیشتر رخ می‌دهد. اختلال وسواس دو نوع کلی وسواس فکری و وسواس عملی دارد. این اختلال می‌تواند به حدی شدید شود که تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع وسواس

در وسواس ذهن افراد بدلیل نگرانی و ترس درگیر می‌شود و عدم برطرف کردن این نگرانی و ترس‌ها احساسات منفی را به فرد منعکس می‌کند، و در نتیجه این احساسات فرد به دنبال درمان وسواس می‌رود. انواع وسواس عبارتند از:

وسواس فکری: وسواس فکری حالتی است که فرد گمان می­‌کند در هر لحظه ممکن است اتفاق ناخوشایندی برای کسی بیوفتد. همین افکار باعث به وجود آمدن استرس و نگرانی در او می‌­شود. علاوه بر این، این موضوع برای خود فرد نیز آزاردهنده است، و او همواره می‌کوشد تا توجهی به افکارش نداشته‌باشد.

وسواس عملی: شخصی که به وسواس عملی دچار می‌شود، اعمالی را از روی اجبار افکارش انجام می‌دهد تا از اضطراب خود بکاهد؛ که همین موضوع باعث می‌شود اختلال فرد تشدید شود. عمل نکردن به این افکار اجباری موجب می‌شود فرد استرس زیادی را تحمل کند.

برترین روش‌های درمان وسواس فکری-عملی

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان وسواس فکری و عملی وجود داد که به صورت کلی به دو نوع درمان دارویی و درمان بدون دارو تقسیم می‌شود. درمان وسواس فکری می‌تواند پیچیده باشد و نیازمند تلاش فرد و اطرافیان او برای پیشرفت روند بهبودی است؛ اما درمان این اختلال باعث بالا رفتن کیفیت زندگی و داشتن روابط سالم‌تر است. درمان وسواس بدون دارو شامل انواع روش‌هایی می‌شود که بدون نیاز به هیچگونه دارو باعث درمان این اختلال می‌شوند. رفتار درمانی، درمان وسواس فکری با نوروفیدبک، تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)، شناختی-درمانی و گروه درمانی از انواع روش‌های درمان وسواس بدون دارو هستند.

معمولاً برای افراد مبتلا به OCD نسبتاً خفیف یک دوره درمانی کوتاه حدود 8 تا 20 جلسه درمان با درمانگر به همراه تمریناتی در خانه توصیه می‌شود. اگر فرد مبتلا به OCD شدیدتری باشد ممکن است به دوره طولانی‌تری از درمان ترکیبی که شامل روان درمانی و دارو درمانی می‌شود؛ نیاز داشته باشد. داروهای تجویز شده برای درمان وسواس نوعی داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است؛ که می‌تواند با افزایش سطح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز به بهبود علائم OCD کمک کند.

حل مشکل وسواس با نوروفیدبک

در روش درمان با نوروفیدبک امواج الکتریکی مغز فرد ثبت می‌شود و بازخوردهای فرد با استفاده از یک تصویر یا صدا نمایش داده می‌شود. نوروفیدبک درواقع با استفاده از شرطی سازی و تغییر در یادگیری‌های مغز فرد، رشد مغز را ارتقا می‌دهد. نوروفیدبک به طور کلی یک راهکار درمانی نوین است که بدون عارضه به درمان اختلال وسواس می‌پردازد. در این روش الگوهای جدید فکری جایگزین الگوهای قبلی شده و فرد در نهایت از این الگوها به شیوه درست استفاده می‌کند. هموطنان ساکن در شهر شیراز می‌توانند برای آشنایی بیشتر با روش درمان وسواس با نوروفیدبک به کلینیک روانشناسی دکتر بیات مراجعه کنند.

اختلالات وسواس زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ و چیزی حدود سه درصد افراد در جوامع به اختلال وسواس دچار هستند. به دریافت محققان و پژوهشگران درمان وسواس با نوروفیدبک تاثیر زیادی در بهبود و درمان بیماران دارد. یکی از بهترین روش‌ها حل مشکل وسواس با نوروفیدبک است. اگر چه تا به امروز روش‌های زیادی برای درمان وسواس یافت شده است اما این روش‌ها اکثرا بی‌فایده و یا با تاثیر کمی بوده‌اند. این روش می‌تواند تاثیری اساسی در الگوی فکری و رفتاری افراد داشته باشد. درمان بیماری وسواس با نوروفیدبک در هر سنی مناسب است و به درمانگر آموزش می‌دهد تا با تقویت مثبت رفتارهای خود را اصلاح کند.

حل مشکل وسواس با نوروفیدبک

چگونه با نوروفیدبک وسواس را درمان می‌کنند؟

نوروفیدبک یکی از ابزارهای نوروساینس است که برای درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از روش درمانی جدید نوروفیدبک تاثیر زیادی در کاهش وسواس در جامعه دارد. در برخی شیوه‌ها درمان استرس و اضطراب و نیز وسواس در فرد با دارودهی و مصرف قرص انجام می‌شود که پایدار نیست. در روش نوروفیدبک یکسری سنسور برای بررسی واکنش‌های بیمار به او وصل می‌کنند، و امواج الکتریکی حاصل از مغز انسان را ثبت می‌کنند. پزشکان با مواجه کردن بیمار با عامل آلودگی، تشخیص می‌دهند که منشا مشکل فرد چیست. درنتیجه بیمار متوجه تغییر در فعالیت مغز خود می‌شود و شرایط خود را کنترل می‌کند.

مزیت‌های درمان با نوروفیدبک

نوروفیدبک یکی از روش‌های درمانی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در بهبود و درمان اختلالات روانی از جمله افسردگی،اضطراب، استرس، وسواس و… موثر است. از مزیت‌های این روش عدم استفاده از دارو و آسیب‌های ناشی از دارو، ایمن بودن و عدم آسیب فیزیکی به بیمار است. نوروفیدبک نوعی یادگیری است و بدلیل اینکه یادگیری هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود، اتمام جلسات درمان با نوروفیدبک کاملا موثر خواهد بود. و نیز برای افرادی که سایر روش‌های درمانی جوابگوی مشکل آنان نبوده‌است، نوروفیدبک می‌تواند امید بخش باشد. کلینیک روانشناسی دکتر بیات با درمان وسواس با نوروفیدبک در شیراز می‌تواند به بهبود هرچه سریع تر افراد و رهایی از این بیماری کمک کند.

استفاده از نوروفیدبک برای افراد سالم

علاوه بر اینکه روش درمانی نوروفیدبک بر روی افراد بیمار جوابگو است؛ می‌توان از نوروفیدبک برای بهبود عملکرد در افراد سالم نیز کمک گرفت. از نوروفیدبک در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود:

  • افزایش توانمندی‌های هنری و ورزشی
  • افزایش بهره هوشی و تقویت حافظه
  • افزایش توانمندی‌های برنامه ریزی و مدیریت
  • افزایش توانمندی‌های شناختی

تعداد جلسات درمان با نوروفیدبک

تعداد جلسات درمان مورد نیاز برای درمان وسواس با نوروفیدبک

با توجه به شدت و نوع اختلال تعداد جلسات درمانی نوروفیدبک می‌تواند متفاوت باشد؛ البته به طور معمول افراد برای درمان وسواس  2 یا 3 بار در هفته در جلسات شرکت می‌کنند. جلسات مشاوره 40 الی 50 دقیقه و حدود 40 جلسه است، مشاوران پیشنهاد می‌کنند که این جلسات به صورت منظم و مکرر پیش روند. اولین نشانه‌های تاثیر نوروفیدبک در جلسات 6ام به بعد نمایان می‌شوند؛ البته باید توجه داشته باشید که این روش ممکن است روی برخی افراد جوابگو نباشد. شیوه درمان وسواس با نوروفیدبک در افراد مشابه سایر شیوه‌های درمان بیماری‌های روانی است، اما تعداد جلسات می‌تواند با توجه به شدت و نوع وسواس متفاوت باشد. تعداد جلسات درمان نوروفیدبک با توجه به سن به شرح زیر است:

  • برای کودکان: 30 الی 40 جلسه
  • برای بزرگسالان: 20 الی 30 جلسه
  • برای بهبود عملکرد افراد: 15 الی 20 جلسه

هزینه درمان وسواس با نوروفیدبک

هزینه درمان جلسات نوروتراپی با توجه به علت مراجعه، تجربه درمانگر، شدت بیماری و حتی تجهیزات مورد استفاده توسط درمانگاه می‌تواند متفاوت باشد. البته توجه کنید که تعرفه مشخصی برای نوروفیدبک وجود ندارد و هزینه بالاتر لزوما نشان دهنده کیفیت کار نیست. شما باید برای مطمئن شدن از انتخاب خود در یک یا دو جلسه شرکت کرده و کیفیت کار درمانگر را بسنجید. بیشتر بیمه‌ها به جز برخی بیمه‌های تکمیلی روش درمانی نوروفیدبک را قبول نمی‌کنند؛ لزا قبل از شروع جلسات حتما از هزینه‌ها و تعداد جلسات درمانی اطلاع داشته باشید تا خدایی نکرده دچار مشکل نشوید. روش نوروفیدبک برای افرادی که همه تلاش خود برای بهبود را کرده‌اند و نتیجه‌ای نگرفته‌اند بسیار امیدبخش خواهد بود.

شماره تماس روانشناس در شیراز

درمان وسواس با نوروفیدبک در شیراز

هموطنان واقع در استان فارس و شهر شیراز می‌توانند به مرکز روانشناسی بیات برای حل مشکلات روانشناختی از جمله درمان افسردگی، درمان استرس و اضطراب و مشاوره خانواده و کودک و نوجوان مراجعه کنند. این مرکز با توجه به شرایط بیمار و خانواده او بهترین نوع درمان به همراه هزینه‌ی مناسب را برای شما در نظر می‌گیرد. همچنین مشاوران سعی می‌کنند تا با ارائه خدمات به نحو احسن بهبود و درمان هر چه سریع‌تر را برای بیماران فراهم کنند. امید است این روش نوین درمانی برای تمامی کسانی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند مفید باشد و بتوانند برای خود و عزیزان خود زندگی بهتر و شادتری بسازند.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید مشکلات سلامت روانی برای افراد در هر سن و هر دوره‌ای سخت و ناراحت کننده است؛ و رسیدگی به بیماری آن هم در اوایل، می‌تواند در کاهش اثرات مخرب پس از بیماری بسیار تاثیر گذار باشد. نوروفیدبک روشی است که بر روی بیش از 80 درصد افراد دارای بیماری‌های روانی تاثیرگذار بوده، که این آمار نشان‌دهنده کارایی این روش درمانی می‌باشد. نوروفیبک به همراه سایر روش‌های درمانی از جمله مشاوره فردی به شما کمک می‌کند تا به سلامت خود بازگردید. در این مقاله سعی کردیم برای شما عزیزان درمورد روش جدید نوروفیدبک و تاثیرات و مزایای آن صحبت کنیم، تا بتوانید با آگاهی کامل برای درمان خود و اطرافیان خود اقدام کنید.

سئوالات متداول

1_ آیا درمان وسواس با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

بله درمان وسواس فکری با نوروفیدبک با استفاده از شرطی سازی و تغییر در یادگیری‌های مغز فرد، رشد مغز را ارتقا می‌دهد. نوروفیدبک به طور کلی یک راهکار درمانی نوین است که بدون عارضه به درمان اختلال وسواس می‌پردازد.

2_ مهم‌ترین مزیت‌های درمان وسواس با نوروفیدبک چیست؟

از مهم‌ترین مزیت‌های درمان وسواس فکری با نوروفیدبک می‌توان به عدم استفاده از دارو و آسیب‌های ناشی از دارو، ایمن بودن و عدم آسیب فیزیکی به بیمار اشاره کرد.

3_ تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان وسواس فکری با نوروفیدبک چقدر است؟

  • برای کودکان: 30 الی 40 جلسه
  • برای بزرگسالان: 20 الی 30 جلسه
  • برای بهبود عملکرد افراد: 15 الی 20 جلسه