درمان اعتیاد با نوروفیدبک

نکات طلایی درمان اعتیاد با نوروفیدبک

می‌توان گفت، درمان اعتیاد در افرادی که مصرف کننده مواد هستند، یا با عادت رفتاری خاصی خو گرفته‌اند و به طور مداوم آن را انجام می‌دهند یکی از چالش‌ برانگیزترین موارد در حوزه سلامت و بهداشتی فردی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین عواملی که در زمینه درمان اعتیاد در افراد تاثیر گذار است، تمایل و اراده شخص مصرف کننده در طول دوره درمان است. فرد در طول دوره درمان ممکن است همکاری لازم را به عمل نیاورد که در این زمان رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه و مطلوب بسیار سخت و در بیشتر مواقع ناممکن است. به همین علت پزشکان زیادی به دنبال راه‌حل‌هایی برای درمان اعتیاد در افراد مصرف کننده بودند و روشی فوق العاده را ارائه کردند، این روش درمان اعتیاد با نوروفیدبک نام دارد. در ادامه تمامی دلایلی که به شما نشان می‌دهد درمان اعتیاد با نوروفیدبک بهترین روش برای ترک اعتیاد افراد به برخی مواد است را بررسی می‌کنیم.

اعتیاد و تاثیرات منفی آن در زندگی چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مواد بیماری است که بر مغز و رفتار افراد تاثیر گذاشته و طیف وسیعی از اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر روی سلامتی افراد دارد. خطر اعتیاد و زمانی که به مواد مخدر خاصی وابستگی پیدا می‌شود با توجه به نوع مواد مخدر و ویژگی‌های هر فرد متفاوت است. موادی مانند الکل، ماری جوانا و نیکوتین جزو مواد مخدر محسوب می‌شوند. میزان وابستگی فرد به مواد مخدر با گذشت زمان بیشتر شده و به دوزهای بیشتری از مواد نیاز پیدا می‌کند. تلاش برای توقف مصرف مواد مخدر ممکن است باعث هوس شدید شود و شما را از نظر جسمی و روحی بیمار کند؛ به این علائم، علائم ترک می‌گویند. دریافت کمک از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مانند مشاوره ترک اعتیاد، خانواده، دوستان و گروه‌های حمایتی می‌تواند به فرد دارای اعتیاد در رهایی از مواد مخدر کمک کند.

عوارض و تاثیرات منفی اعتیاد بر روی زندگی بسیار زیاد است و درصورتی که کنترل نشود آثار مخرب این بیماری می‌تواند زندگی فرد را نابود کند. تعدادی از عوارض جانبی مواد مخدر شامل:

  • مصرف مواد مخدر باعث ضعف سیستم ایمنی شده و خطر ابتلا به بیماری و عفونت را افزایش می‌دهد
  • باعث ایجاد بیماری‌های قلبی از ضربان قلب غیرطبیعی گرفته تا حملات قلبی و فروپاشی وریدها و عفونت عروق خونی ناشی از داروهای تزریقی می‌شود.
  • یکی دیگر از عوارض اعتیاد حالت تهوع و درد شکم است؛ که می‌تواند منجر به تغییر در اشتها و کاهش وزن نیز شود.
  • افزایش فشار بر روی کبد، که فرد را در معرض خطر آسیب جدی کبدی یا نارسایی کبد قرار می‌دهد.
  • تشنج، سکته مغزی، آشفتگی ذهنی و آسیب مغزی
  • ایجاد مشکلات در حافظه، توجه و تصمیم گیری که زندگی روزمره را دشوارتر می‌کند.
  • اثرات مواد مخدر بر روی ذهن افراد می‌تواند باعث ایجاد اختلالات روانی مانند پارانویا، پرخاشگری، توهم و از دست دادن خودکنترلی شود.
  • مهم‌ترین و وحشتناکترین عوارض سو مصرف مواد مرگ است. آمار مرگ و میر بر اثر مواد مخدر بسیار بالا است؛ به‌طوری که طبق آمار موجود هر روز بیش از 90 آمریکایی به دلیل اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

آشنایی با علائم اعتیاد

علائم یا رفتارهایی که افراد مبتلا به اعتیاد انجام می‌دهند می‌تواند در هر شخص و با توجه به مواد مخدری که به آن اعتیاد دارد متفاوت باشد؛ اما اعتیاد به‌طور کلی می‌تواند علائم مشترکی داشته باشد. آشنایی با این علائم در شناسایی و کمک به این افراد بسیار کمک کننده است. علائم اعتیاد را می‌توان به دو دسته علائم فیزیکی و علائم رفتاری تقسیم کرد؛ که با پیشرفت اعتیاد شدت این علائم نیز افزایش پیدا می‌کنند. علائم افراد مبتلا به اعتیاد شامل:

  • به دست آوردن مواد تبدیل به هدف اصلی این افراد می‌شود.
  • به آسیب‌های ایجاد شده به دلیل اعتیاد برای خود و عزیرانش توجهی نمی‌کند.
  • نیاز به استفاده روزانه از مواد
  • داشتن میل شدید به مواد که جلوی هرگونه افکار دیگر را می‌گیرد.
  • حتی در صورت تمایل به توقف یا کاهش مصرف مواد، فرد نمی تواند این کار را انجام دهد.
  • ایجاد مشکلات جسمی و روانی
  • انکار سو مصرف مواد
  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن
  • لکنت زبان
  • بزرگ یا کوچک شدن مردمک

آشنایی با نوروفیدبک 

EEG( ای ای جی) یا الکتروانسفالوگرافی نوعی روش الکتروفیزیولوژیک برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی سلول‌های عصبی یا همان نورون‌های مغزی مغز می‌باشد. در این روش سنسورهای پلاستیکی یا همان الکترودهایی بر روی سر فرد قرار می‌گیرد که این الکترودها با استفاده از سیم‌هایی به مانیتور کامپیوتر متصل می‌شود. با توجه به توانایی‌های مغز در خوگیری با الگوهای ایجاد شده‌ی جدید که نوروپلاست نام دارد، مغز قادر است مسیر عصبی جدیدی را ایجاد کند که این در حالی است که با گذشت زمان پایدار می‌شوند. در افرادی که اعتیاد دارند، مسیرهای عصبی ایجاد می‌شوند که مصرف مواد مخدر تقویت می‌شود. روش درمانی نوروفیدبک زمانی که فرد دوره نقاهت خود را می‌گذراند، این کانال‌های ایجاد شده ناشی از مصرف مواد مخدر مسدود می‌شود.

نوروفیدبک برای اعتیاد به عنوان وسیله‌ای غیر تهاجمی و فاقد درد برای آموزش صحیح و دوباره مغز و همچنین تنظیم مجدد مسیرهای عصبی ایجاد شده استفاده می‌شود. در این حین سنسورهای EEG فعالیت‌های امواج مغز را به درستی ثبت می‌کند. بدین صورت که رایانه هنگام مشاهده فعالیت موجی خاص و مورد نظر به مغز پاداشی می‌دهد. شاید از خود بپرسید چرا افرادی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند باید تمایل داشته باشند هفته‌ای چند مرتبه الکترودهایی را به سر خود متصل کنند و به مدت 30 تا 40 دقیقه به کامپیوتری که به طور مدام در حال تولید بوق است را تحمل کنند؟ پاسخ به این سوال واضح و روشن است، به علت تسکین درد در دوره نقاهت.

یکی از مزایای استفاده از درمان اعتیاد با نوروفیدبک این است که مغز را وادار به تولید مواد و اثری مشابه به مواد مخدر( به میزان بسیار کمی) می‌کند، با این تفاوت که اثر این روش درمانی فاقد هیچ گونه عواقب منفی در فرد می‌باشد. هزینه درمان با نوروفیدبک می‌تواند نسبت به دیگر روش‌های درمانی بیشتر باشد؛ اما به دلیل کارایی و اطمینانی که از کسب نتیجه به بیمار می‌دهد؛ می‌تواند نسبت به دیگر روش‌های ترک مواد مخدر مقرون به صرفه‌تر باشد.

درمان اعتیاد با نوروفیدبک

درمان اعتیاد با نوروفیدبک به چه صورت است؟

در حالت عادی اکثر افراد مبتلا به اعتیاد با دو چالش بسیار مهم و اصلی دست و پنجه نرم می‌کنند. چالش اول شامل تحریک شدن بیشتر حد فرد برای مصرف مواد مخدر و چالش دوم  این است که فرد در صورت عدم استفاده به موقع مواد مخدر دچار بی‌تحرکی زیاد و بی‌حالی شدید می‌شود. به طور کلی هر فرد مصرف کننده مواد مخدر با یکی از این دو چالش رو به رو، و مدام بین این دو حالت در حال نوسان است.

1.جنب و جوش زیاد

زمانی که فرد مقدار بسیار زیادی مواد مخدر مصرف می‌کند، دچار استرس و واکنش پذیری بسیار زیاد می‌شود به طوری که دارای جنب و جوش فراوانی می‌شود. استفاده از الکل و مواد افیونی این حالت را در این افراد آرام می‌کند، البته باید در نظر داشته باشید که اغلب استفاده از این مواد عواقب مرگباری را به همراه دارند. از نمونه روش‌هایی که در به دست آوردن این آرامش به این افراد کمک می‌کند استفاده از روش درمانی نوروفیدبک است. در روش درمانی نوروفیدبک می‌توان از پاداش دادن به مغز و سیستم عصبی به منظور ایجاد آرامش استفاده نمود.

بدین صورت که مغز بازخوردی را دریافت کرده و در برابر دریافت این بازخورد به او جایزه‌ای تعلق می‌گیرد. در این حالت مغز به دنبال دریافت دوباره پاداش می‌باشد و در نهایت خود را برای آرام سازی مجدد تنظیم می‌کند، در نتیجه بیمار مانند گذشته که با مواد با آرامش می‌رسید در این مرحله بدون مصرف به آرامش می‌رسد.

2. بی‌تحرکی

در این حالت مغز دچار کم تحرکی می‌شود و نتیجه‌ی این کم تحرکی افسردگی، کم انرژی و احساس ناامیدی در فرد می‌باشد. در مواجه با این حالت در فرد مصرف کننده مصرف داروهایی مانند کوکائین، مت آمفتامین و سایر محرک‌ها احساس بیداری و زنده بودن را در فرد ایجاد می‌کند که استفاده از این داروها سبب ایجاد عواقب ناگواری در فرد می‌شود. روش نوروفیدبک برای افرادی که این حالت را تجربه می‌کنند به تشویق مغز برای ایجاد امواج مغزی با فرکانس بالاتر کمک می‌کند. در نتیجه با این روش تمرکز در فرد بالا رفت و انگیزه زیادی در وی ایجاد می‌شود. با پیگیری صحیح و به موقع روش درمانی نوروفیدبک آرامشی به صورت مداوم در فرد ایجاد می‌شود و امتناع فرد در مدت زمان طولانی در برابر مصرف مواد مخدر را طولانی مدت می‌گردد.

درمان اعتیاد با نوروفیدبک

مزایای درمان مدرن نسبت به درمان سنتی

یکی از عوارض استفاده از روش درمانی سنتی برای ترک افرادی که به اعتیاد روی آورده‌اند این است که در برخی از شرایط فرد مصرف کننده تمایلی به پیگیری درمان نشان نمی‌دهد و یا در برخی از شرایط تمایلی به همکاری جهت ترک نشان نمی‌دهد. که در روش ترک اعتیاد با نوروفیدبک بر اساس عملکرد مغزی پاداشی به مغز داده شده و فرد این مشکل را برای ادامه‌ی فعالیت ندارد. به وسیله‌ی روش درمانی نوروفیدبک سیستم عصبی و مغزی فرد وادار به ادامه درمان می‌شوند، زیرا مغز به دریافت مجدد پاداش تمایل دارد. یکی از مزایای استفاده از روش نوروفیدبک برای ترک اعتیاد به تعادل رسیدن سیستم عصبی شخص است.

مشارکت پیوسته در جلسات نوروفیدبک علاوه بر کاهش علائم اعتیاد فرد، در بهبود عملکرد سیستمی فرد نقش اساسی و فوق العاده‌ای دارد. بیمارانی که از روش درمانی نوروفیدبک استفاده می‌کنند، اغلب نتایج مثبت و بهتری اعم از تنظیم خون، تنظیم ضربان قلب و فشار خون نسبت به افرادی که از روش سنتی برای ترک اعتیاد خود استفاده می‌کنند، برخوردار هستند. علاوبر آن در روش درمانی نوروفیدبک به بهبود عملکرد غدد درون ریز کمک می‌کند تا هورمون‌های مترشحه متعادل‌تر و بهتر از غدد ترشح شوند و در نهایت فرد از نظر روحی و روانی در یک وضعیت پایدارتری قرار بگیرد.

عوارض استفاده از روش درمانی نوروفیدبک

نوروفیدبک در واقع نوعی ورزش مغز محسوب می‌شود که عملکرد مغز را که دچار اختلال شده را دوباره از نو بهبود می‌بخشد و همچنین تقویت می‌کند. در این روش درمانی مغز مسیرهای مسدود و ضعیف شده‌اند را تقویت و بازآفرینی می‌کند. در این صورت می‌توان گفت روش درمانی نوروفیدبک، نوعی روش درمانی بدون خطر و بدون هیچ گونه عوارضی برای مغز و ذستگاه عصبی می‌باشد و همچنین به بهبود عملکرد سیستم‌های عصبی کمک بسیار زیادی می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که این روش درمانی زیر نظر بهترین پزشک متخصص و در بهترین مرکز روانشاسی صورت گیرد در غیر این صورت روند درمانی نتیجه‌ای عکس را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

شماره تماس روانشناس در شیراز

برترین مرکز مشاوره نوروفیدبک در شیراز

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، روش درمانی نوروفیدبک باید در بهترین مرکز مشاوره و زیر نظر برترین پزشکان متخصص صورت گیرد، در غیر این صورت سبب بروز مشکلات مغزی و عصبی در فرد خواهد شد. یکی از برترین و بهترین مرکز مشاوره نوروفیدبک، مرکز تخصصی نوروفیدبک دکتر بیات است. در این  این مرکز مشاوره درمانی با داشتن برترین پزشکان متخصص و جامع‌ترین روش درمانی بهترین روند درمانی را با توجه به شرح حال بیمار برای او آغاز می‌‎کنند. درمان اعتیاد با نوروفیدبک یکی از روش‌های درمانی است که توسط پزشک متخصص در این کلینیک به طور تخصصی انجام می‌شود. علاوبر آن شما می‌توانید در این مرکز روانشناسی از مشاوره خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، درمان استرس و … با حضور پزشکان با تجربه استفاده کنید.

جمع‌بندی

ترک اعتیاد با نوروفیدبک یکی از روش‌های مدرن است؛ که به دلیل کارآمد بودن توانسته است خود را جایگزین روش‌های قدیمی کند. ترک اعتیاد با نوروفیدبک می‌تواند به صورت قطعی منجر به درمان اعتیاد شود و زندگی افراد را نجات دهد. ترک اعتیاد با نوروفیدبک در شیراز در کلینیک‌های مختلفی انجام می‌شود؛ که یکی از برترین کلینیک‌ها مرکز روانشناسی و لورتا نوروفیدبک بیات است؛ که به صورت اختصاصی بر روی روش درمان با نوروفیدبک تمرکز دارد و توسط دکتر حسین بیات تاسیس و اداره می‌شود.  اگر بیماری اعتیاد در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی و درمان شود؛ می‌توان از اثرات مخرب این بیماری بر روی زندگی میلیون‌ها نفر جلوگیری کرد.

سئوالات متداول

1_ مهم‌ترین عارضه بیماری اعتیاد چیست؟

مهم‌ترین و وحشتناکترین عوارض سو مصرف مواد مرگ است. آمار مرگ و میر بر اثر مواد مخدر بسیار بالا است؛ به‌طوری که طبق آمار موجود هر روز بیش از 90 آمریکایی به دلیل اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

2_ آبا درمان اعتیاد با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

بله نوروفیدبک برای اعتیاد به عنوان وسیله‌ای غیر تهاجمی و فاقد درد برای آموزش صحیح و دوباره مغز و همچنین تنظیم مجدد مسیرهای عصبی ایجاد شده استفاده می‌شود.

3_ درمان اعتیاد با نوروفیدبک بهتر است یا روش‌های سنتی؟

بیمارانی که از روش درمانی نوروفیدبک استفاده می‌کنند، اغلب نتایج مثبت و بهتری اعم از تنظیم خون، تنظیم ضربان قلب و فشار خون نسبت به افرادی که از روش سنتی برای ترک اعتیاد خود استفاده می‌کنند، برخوردار هستند. علاوبر آن در روش درمانی نوروفیدبک به بهبود عملکرد غدد درون ریز کمک می‌کند تا هورمون‌های مترشحه متعادل‌تر و بهتر از غدد ترشح شوند و در نهایت فرد از نظر روحی و روانی در یک وضعیت پایدارتری قرار بگیرد.