درمان با بیوفیدبک + مزایا و معایب آن

درمان با بیوفیدبک

پیش از اینکه به بررسی روش درمان با بیوفیدبک بپردازیم، ضروری است کمی درباره عملکرد بدن و اندام‌ها اطلاعاتی کسب کنیم. به صورت کلی عملکردهای بدن به دو دسته ارادی و غیر ارادی تقسیم می‌شوند. عملکردهای ارادی شامل حرکت دست و پاها است که افراد بر روی آن نظارت و کنترل دارند. سایر فعالیت‌های بدن که به صورت غیر ارادی انجام و کنترل می‌شوند شامل ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن، تنفس، احساس درد، امواج مغزی و … است. انجام این فعالیت‌ها به صورت غیر ارادی است و عکس العمل نسبت به اتفاقات پیرامون است. اتفاقات پیرامون اعم از استرس، هیجان، بیماری و… نیز بر روی این عکس العمل‌ها تاثیر می‌گذارد. درمان با بیوفیدبک می‌تواند اختلالات ناشی از استرس طولانی مدت و در نتیجه تغییر عکس العمل‌ها را درمان کند.

افرادی که تحت تاثیر استرس و یا فشار عصبی طولانی مدت بوده‌اند به نوعی اختلال به نام بیماری‌های تنظیمی مبتلا می‌شوند. روانشناسان معمولا برای این اختلال، روش دارو درمانی را مناسب نمی‌دانند زیرا این روش دارای عوارض دارو، طول مدت درمان، هزینه‌های زیاد و… است. به همین علت کاربرد تکنولوژی بیوفیدبک جهت تغییر و کنترل عملکردهای غیر ارادی افزایش یافته است.

بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک یا بازخورد زیستی یک روش درمانی است که در آن با استفاده از سنسورهایی عملکردهای مهم بدن مانند دمای پوست، فعالیت‌های عضله‌ها، تنفس و ضربان قلب را اندازه گیری می‌کنند و می‌تواند با بیوفیدبک این فعالیت‌ها را کنترل و درمان کرد. در روش درمان با بیوفیدبک اطلاعاتی درمورد مکانیزم فیزیولوژیک بدن بدست می‌آید و با استفاده از این اطلاعات می‌توانید یاد بگیرید به صورت ارادی فعالیت‌های بدن خود را کنترل کنید. در ابتدا با استفاده از دستگاه‌های بیوفیدبک و تمرین می‌توانید مهارت‌های خود تنظیمی را فرا بگیرید و سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک خود را کنترل کنید؛ با گذشت زمان بدون نیاز به استفاده از دستگاه‌های بیوفیدبک توانایی انجام این کارها را دارید.

بیوفیدبک در بهبود وضعیت بدن و ایجاد تفییرات مثبت در عملکردهای بدن نقش دارد. بیوفیدبک از دو بخش فیدبک و شرطی سازی عاملی تشکیل شده است. هر سیستم طبق نظریه سیستم‌ها از دو جز تشکیل شده که با هم در ارتباط هستند. یک بخش در حال دادن اطلاعات است که به آن Feedforward می‌گویند و بخش دیگری که اطلاعات را به سیستم باز می‌گرداند که به آن فیدبک(feedback) می‌گویند. ترکیب feedback  و Feedforward چرخه‌ای را ایجاد می‌کند که منجر به خود تنظیمی سیستم‌های بدن می‌شود. شرطی سازی عاملی نوعی شرطی سازی است که اگر فرد عملکرد مطلوبی داشته باشد پاداش می‌گیرد و اگر عملکرد فرد نامطلوب باشد تنبیه می‌شود.

انواع بیوفیدبک

بیوفیدبک دارای انواع مختلفی است که با توجه به هدف مورد درمان بهترین نوع توسط پزشک متخصص انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع بیوفیدبک شامل اندازه گیری و تاثیر بر روی فعالیت‌های امواج مغزی EEG BFB Neurofeedback  یا درمان با نوروفیدبک، تغییرات نرخ قلبی HRV BFB ، بیوفیدبک الکترومیوگرافی (EMG) ، تنفس Respiration BFB ، هدایت پوستی EDA BFB و یا دما Temperature BFBو … می‌شود.

پزشک بر اساس اینکه شما دقیقا چه مشکلی جسمی یا روحی دارید نوعی از بیوفیدبک را برای شما تشخیص داده و انجام می‌دهد. بر همین اساس انواع بیوفیدبک شامل موارد زیر هستند.

  • فشار خون
  • نوروفیدبک یا امواج مغزی(EEG BFB Neurofeedback)
  • دما(Temperature BFB)
  • عضلات یا بیوفیدبک الکترومیوگرافی (EMG)
  • تنفسی(Respiration BFB)
  • ضربان قلب(HRV BFB)
  • بیوفیدبک مناسب پاسخ برقی یا گالوانیک پوست

نوروفیدبک برترین روش بیوفیدبک

نوروفیدبک یکی از برترین روش‌های درمان با بیوفیدبک است که امروزه برای درمان انواع بیماری‌ها و اختلالات روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در درمان با نوروفیدبک الکترودهای دستگاه بیوفیدبک بر روی سطح سر قرار گرفته و فعالیت الکتریکی مغز یا EEG را ثبت می‌کنند و از این طریق دستگاه بیوفیدبک تلاش در تغییر و اصلاح امواج مغزی برای بهبود اختلالات روانی مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. درمان وسواس با نوروفیدبک، درمان افسردگی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، درمان استرس و اضطراب با نوروفیدبک و حتی اعتیاد انواع بیماری‌هایی است که با نوروفیدبک درمان می‌شود. نوروفیدبک می‌تواند باعث ریلکس شدن(آموزش امواج آلفا) و هشیار شدن(آموزش امواج بتا) باعث کاهش و افزایش امواج مغز شود و اختلال و مشکل فرد را درمان کند.

الکترومیوگرافی(EMG)

الکتروماگرافی یکی دیگر از انواع بیوفیدبک است که فعالیت عضلات را ثبت و اصلاح می‌کند. در این نوع بیوفیدبک الکترودها بر روی پوست و قسمتی که عضلات مورد بررسی قرار دارند گذاشته می‌شود. سیگنا‌های ثبت شده توسط دستگاه بیوفیدبک به فرد نشان داده می‌شود؛ به این صورت که اگر فرد ماهیچه خود را منقبض کند ویدئو، صوت یا نوری پخش می‌شود و اگر از حالت انقباض خارج شود ویدئو، صوت یا نور نیز خاموش می‌شود. به این صورت فرد یاد می‌گیرد اتقباض ماهیچه خود را کنترل کند.

گالوانیک پوست روشی برای کنترل اعصاب سمپاتیک

در روش گالوانیک الکترودهای دستگاه بیوفیدبک به انگشتان دست و پا متصل شده و میزان هدایت پوست را به دستگاه اعلام می‌کند. هدایت پوست را اعصاب سمپاتیک یا خود مختار کنترل می‌کنند و نشان دهنده موضوعات مختلفی در بدن انسان است؛ به همین اندازه گیری آن می‌تند منجر به کنترل ارادی سیستم اعصاب خود مختار شود. گالوانیک پوست برای درمان استرس و اضطراب، دردهای مزمن و هایپرهیدروزیس به کار می‌رود.

درمان با بیوفیدبک

8 کاربرد اصلی بیوفیدبک

گفتیم که شما توانایی درمان کلیه اختلالات و بیماری‌های جسمی و روحی را با استفاده از بیوفیدبک دارید. اصلی‌ترین مواردی که با استفاده از این روش درمان می‌شوند عبارتنداز:

  • سردردهای میگرنی
  • انواع دردهای بدنی
  • فشار خون
  • بیماری‌های گوارشی از جمله سندروم روده تحریک پذیر و یبوست مزمن
  • اضطراب طولانی مدت
  • کمبود محبت
  • ریلکسیشن

تاثیر درمان با بیوفیدبک چقدر است؟

اینکه شما به صورت دقیق و به چه اندازه از درمان با بیوفیدبک نتیجه بگیرید تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. شما باید ابتدا به شناسایی و مراجعه به بهترین کلینیک بیوفیدبک بپردازید. سپس باید بررسی کنید که کلینیک مذکور مجهز به دستگاه بیوفیدبک پیشرفته باشد. طی کردن کامل دوره درمان، حضور مداوم در جلسات درمان با نوروفیدبک، همکاری درست در جلسات درمانی در جلسه مشاوره و حتی بیرون از آن نیز از جمله دیگر موارد برای کسب بهترین نتیجه از جلسات درمان با نوروفیدبک است.

عوارض بیوفیدبک

این سوالی است که ممکن است برای خیلی از افراد حتی پس از مراجعه به بهترین کلینیک بیوفیدبک مطرح شود. اجازه دهید خیالتان را راحت کنم، بیوفیدبک بهترین روش جایگزین دارو است. بنابراین هیچ گونه عوارض و یا نتیجه منفی ندارد. البته تشخیص روش درمان با نوروفیدبک برای هر فرد به عهده پزشک متخصص است. لذا شما با مراجعه به درمان مشاوره و نوروفیدبک بیات می‌توانید ضمن تشخیص درست علت اختلال خود، در صورت تشخیص دکتر بیات و زیر نظر ایشان به این نوع درمان بپردازید.

مدت زمان جلسات بیوفیدبک

تعیین تعداد جلسات و همچنین مدت زمان جلسات نسبت به نوع اختلال شما و تشخیص پزشک متفاوت است. به صورت معمول پزشک برای هر بیمار 4 الی 10 جلسه درمان با بیوفیدبک تجویز می‌کند. مدت زمان جلسات در همه کلینیک‌ها نیز بین نیم ساعت الی یک ساعت متغیر است. این نوع درمان با نظارت کامل پزشک متخصص انجام شده و کلیه عکس العمل‌های بدن و ذهن شما نیز در طول جلسه بررسی می‌شود.

هزینه بیوفیدبک

با وجود اینکه هزینه درمان با بیوفیدبک در هر کلینیک بیوفیدبک مطابق با استانداردها و نرخنامه‌های موجود است؛ اما عوامل زیر نیز در تعیین هزینه این روش درمانی بی تاثیر نیستند.

  • آموزش
  • میزان صلاحیت پزشک و مرکز درمانی مورد نظر
  • نتایج حاصل از جلسات درمانی
  • نوع کلینیک
  • محل قرارگیری مرکز

درمان با بیوفیدبک به شما این امکان را می‌دهد که تا حد زیادی اعمال نامناسب غیر ارادی بدن خود را کنترل کنید. امکان کنترل پاسخ به عوامل بیرونی و مدیریت رفتارهای بدنی و روحی نیز از دیگر مزایا و نتایج این شیوه درمانی است. البته شما باید ابتدا درباره بهترین مرکز و دستگاه بیوفیدبک، مزایا و معایب، هزینه‌ها و میزان تاثیر گذاری آن به خوبی تحقیق کرده و سپس این روش را انتخای کنید. مرکز روانشناسی و نوروفیدبک بیات می‌تواند بهترین روش درمانی را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

شماره تماس روانشناس در شیراز

مرکز درمان بیوفیدبک در شیراز

نوعی تکنیک درمانی که به صورت ذهنی بدنی عمل می‌کند و به افراد توانایی تغییر فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن را می‌دهد. با استفاده از بیوفیدبک می‌توان به درمان بیماری‌ها و اختلالات پرداخت. روش دیگری که مانند درمان با بیوفیدبک است؛ درمان با نوروفیدبک نام دارد که درمان با این روش با شناسایی امواج مغز و بازخوردهای عصبی آن انجام می‌شود و هدف آن نیز درمان اختلالات روحی و روانی بدون مصرف دارو و از طریق آموزش مغز فرد است. امکان ارتقای عملکرد فردی و دستیابی به بهترین نتیجه ممکن نیز از دیگر اهداف بیوفیدبک تراپی است. البته در این مطلب بیشترین هدف ما بررسی روش درمان با بیوفیدبک است. بیوفیدبک دارای کاربردهای بسیار زیادی است که آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این نوع درمان کار راحت و پیش پا افتاده‌ای نیست، به همین علت شما برای کسب بهترین نتایج از این روش درمانی باید به بهترین کلینیک‌ها مراجعه نمایید.

البته درمان با بیوفیدبک ابتدا نیاز به شناخت صحیح اختلال شما و سپس درمان است. یکی از تست‌هایی که برای شناسایی اختلال به کار می‌رود تست IVA است. یافتن بهترین مرکز درمان بیوفیدبک در شیراز ضروری است. تاکنون مراکز زیاد و مختلفی در کشور ایران و در شهر شیراز در زمینه درمان با بیوفیدبک تاسیس شده و فعالیت دارند. طبیعی است که طیف وسیعی از کلینیک‌ها نیز در شیراز که قطب پزشکی ایران است فعالیت داشته باشند. تشخیص اینکه این نوع درمان مخصوص کدام عضو بدن شما و یا کدام قسمت از مغز شما است به عهده روانشناس و یا روانپزشک متخصص است. بنابراین مراجعه به بهترین مرکز درمان بیوفیدبک در شیراز الزامی است.

 ویژگی‌های برتر مراکز بیوفیدبک در شیراز

  • کسب گواهینامه‌های داخلی و بین المللی معتبر
  • متشکل از پزشکان متخصص و حرفه‌ای
  • مجهز به بهترین تکنولوژی‌ها از جمله دستگاه بیوفیدبک پیشرفته و مدرن
  • انجام انواع روش‌های بیوفیدبک
  • برخوردی از تیمی خبره و خوش برخورد
  • امکان دریافت نوبت منظم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • قیمت‌های بسیار خوب

بیوفیدبک یکی از برترین و به روزترین روش‌های درمان است که برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها به کار می‌رود. دکتر بیات با سال‌ها تجربه در روش‌های درمانی مختلف استفاده بیماران خود از بیوفیدبک را نیز بسیار کمک کننده می‌داند و به عنوان یکی از برترین روش‌های درمان به آن نگا می‌کند. این روش عوارض دیگر روش‌های درمان را ندارد ولی هزینه نسبتا بالاتری دارد و نیازمند صبر و تلاش بالایی برای بهبود است. جهت کسب اطلاعات و رزرو نوبت در مرکز روانشناسی و نورورفیدبک بیات می‌توانید با شماره تماس‌های ۰۷۱۳۶۴۷۲۷۱۹ و ٠٩٣٨٠۵٧٨٠٢۵ تماس بگیرید.

۴ دیدگاه برای “درمان با بیوفیدبک + مزایا و معایب آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *