استرس کنکور | 12 نکته طلایی برای کاهش استرس

استرس کنکور

استرس کنکور باعث فشار روحی، اضطراب و تشویش در برخی داوطلبان کنکور شده که آنها را از کسب رتبه دلخواه و موفقیت در کنکور باز می‌دارد. اگر به نکاتی که برای شما درباره کنترل و کاهش استرس کنکور معرفی می‌کنیم؛ اهمیت دهید نتیجه تلاش‌های خود را خواهید دید. ما در این مقاله سعی بر حل مشکل استرس کنکور برداشته ایم و به مطالعه در زمینه راهکارهای درمان استرس کنکور و مشاوره و روانشناس استرس پرداخته‌ایم.

مهار استرس کنکور

یکی از دلایلی که دانش آموزان معمولا دچار استرس کنکور می‌شوند؛ نداشتن آمادگی کافی برای آزمون است. آمادگی نداشتن در امتحان از فراموشی مطالب، تمرکز نداشتن و یا مطالعه کم ناشی می‌شود. باید بتوانیم استرس خود را مهار کنیم تا در کنکور درسی را که خواندیم به یادآوریم. ‌استرس کنکور امری طبیعی است ولی هنگامی ناراحت کننده می‌‌شود؛ که نتوانیم آن طور که شایسته است، عمل کنیم. برای حل مشکل استرس کنکور و عملکرد بهتر در کنکور، به راهکارهایی که در زیر گفته شده دقت کنید.

  • اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و به خود اطمینان داشته باشید که اگر از دانش خود خوب استفاده کنید موفق می‌شوید.
  • بکوشید خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و از زیر نظر گرفتن و زل زدن به اطراف دوری کنید.
  • نفس عمیقی بکشید و سعی کنید هر از گاهی آب بنوشید.
  • به نظرهای اطرافیان و توقعات خانواده درباره شما اهمیت ندهید. تمام حواس خود را بر روی پرسش‌ها قرار دهید.
  • به طور کلی سطح پرسش‌ها می‌تواند آسان متوسط و سخت باشد پس نباید انتظار داشت که به همه سوالات به درستی جواب دهید.

با توجه به راهکارهای بالا، شما قادر خواهید بود که دیگر استرس کنکور را کنار بگزارید و در پاسخگویی به سوالات پیروز میدان باشید.

کاهش استرس کنکور

12 نکته طلایی برای درمان استرس کنکور

برای اینکه بتوانید استرس و اضطراب کنکور را درمان کنید باید از راهکارهای متفاوتی مانند بالا بردن اعتماد به نفس، بالا بردن سرعت مطالعه، برنامه ریزی دقیق، تغذیه مناسب و … استفاده کنید. کنکور می‌تواند سکوی پرتاب شما به آینده‌ای روشن و زیبا باشد و درمان استرس و اضطراب با استفاده از راهکارهای متفاوت می‌تواند باعث بالا رفتن عملکرد شما در این زمان شود.

1- بالا بردن اعتماد به نفس خود

تا جای ممکن به خودتان انگیزه بدهید و به استعداد‌های خودتان باور داشته باشید. با خودتان بگویید “من انجامش می‌دهم” و برای رسیدن به هدف‌تان تلاش کنید.

2- سرعت مطالعه خود را بالا ببرید

برای خودتان مطالب را جمع بندی و خلاصه برداری کنید، این راه روشی برای کنترل استرس کنکور می‌باشد. وقتی شما از دروس نکته برداری کنید و آن ها را اولویت بندی کنید، راحت‌تر به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و با یک مرور ساده دوباره آن مطالب ملکه ذهن‌تان می‌شوند. این کار روند سرعت مطالعه شما را افزایش می‌دهد. تکنیک‌های مطالعه، بسیار اهمیت دارد پس از آن غافل نشوید.

برنامه ریزی برای کاهش استرس

3- برنامه ریزی دقیق و درست عاملی در کاهش استرس کنکور

وقتی شما یک برنامه مشخص برای خود بسازید، زمان شما هدفمند خواهد شد و وقت‌تان تلف نمی‌‌شود. با ناآگاهی نسبت به منابع کنکور فقط باعث ترس و استرس در خود می‌شوید، پس در مورد آن مطالعه کنید تا بتوانید زمان باقی مانده خود را تنظیم کنید و برای یک نگرش مثبت خودتان را محک بزنید. مشاوره تحصیلی می‌تواند بهترین تکنیک‌ها را در اختیار شما قرار دهد تا بهترین برنامه ریزی را در زمان کنکور داشته باشید.

4- اهمیت تغذیه در درمان استرس کنکور

از خوردن صبحانه و ویتامین‌های B و  C غافل نشوید. همچنین از قند و شکر و مصرف غذاهای چرب خودداری کنید. استفاده از میوه‌ها، آجیل، سبزیجات و ویتامین‌ها را در روتین روزانه خود قرار دهید تا به شما در کاهش استرس و یادگیری بیشتر کمک می‌کند. میزان مصرف قند و شکر خود را کنترل کنید تا دچار استرس بیشتری نشوید. در روز حداقل 4 وعده میوه را در وعده‌های غذایی خود اضافه کنید تا با استرس مقابله کنید.

5- کنترل استرس کنکور با مقایسه نکردن خود با دیگران

مهم‌ترین چیز رسیدن به خودباوری و توانایی‌های شخصی خودتان است پس هیچوقت خودتان را دست کم نگیرید. مدام خود را با افراد دیگر و اطرافیان مقایسه نکنید زیرا استعداد و خصوصیات هر فرد متفاوت و خاص همان فرد است.

6- آزمون تست زنی و مرور جزوات

برای آمادگی در کنکور و دوری از استرس، دانش آموزان می‌توانند درسی را انتخاب و به تست زدن سوالات آن درس بپردازند. با این کار داوطلبان نقاط ضعف خود را مشخص می‌کنند و با تمرین بیشتر موفق تر عمل می‌کنند. حل آموزن تست زنی، ذهنیت بهتری را برای داوطلبان کنکور ایجاد خواهد کرد.

7- داشتن خواب کافی قبل از آزمون

یکی از اصلی‌ترین موارد رسیدگی به وضعیت استراحت و خواب کافی داوطلبان، برای خوب نتیجه گرفتن در کنکور می‌باشد. درست است که شما برای قبولی در کنکور تلاش می کنید، اما باید به فکر سلامتی جسمی و روحی خود، نیز باشید. پس با یک برنامه ریزی مرتب برای خواب و مطالعه باعث کاهش میزان زیادی استرس و درمان استرس و اضطراب شده‌اید. مرکز روانشناسی دکتر بیات می‌تواند بهترین راهکارها را درمورد درمان و کنترل استرس به شما بدهد.

8- تقویت روحیه شاداب و استراحت

داوطلبان باید به فکر استراحت و تفریح ما بین مطالعات خود بپردازند تا بازدهی بیشتری در کنکور داشته باشند. با مطالعه مداوم دچار خستگی می‌شوید و این ممکن است شادابی و عملکرد بهتر را از شما بگیرد. پس روحیه شاداب را در خود تقویت کنید تا از استرس جلوگیری کنید.

استرس کنکور

9- استفاده از تجربیات افراد موفق و مهم در استرس کنکور

یکی از روش‌های موثر درمان استرس کنکور، مشورت و استفاده از تجارب افراد مهم و موفقی است ک این راه را با موفقیت طی کردند.

10- زمان خود را مدیریت کنید

بعضی اوقات دلیل استرس و اضطراب، کوتاهی کردن در تعیین یک برنامه زمان بندی بدون نقص است. زمان خود را تقسیم کنید و برای خود برنامه مخصوص داشته باشید؛ برای هر کاری زمان مشخصی تعیین کنید. با مدیریت زمان استرس را در خود کنترل کنید.

11- شرکت در آزمون آزمایشی

شرکت کردن در کنکور آزمایشی موسسات برتر، یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که داوطلبان باید پیش از کنکور انجام دهند. با یک جمع بندی خوب و خلاصه برداری از متون درس‌ها، نکات مهم هر درس را یاد می‌گیرید و شما قادر خواهید بود که استرس کنکور را کاهش دهید.

12- ورزش کردن

با ورزش کردن روحیه خود را شاداب‌تر کنید؛ چون ورزش باعث افزایش جریان خون و پاسخ دهی مغز به استرس را افزایش دهد. هر روز با 40 دقیقه پیاده روی، اثر مطلوبی برای درمان استرس در خود خواهید داشت.

شماره تماس روانشناس در شیراز

مشاوره استرس قبل از کنکور در شیراز

باید برای هدفی ک به دنبال آن هستید بجنگید. بهتر است اول آرامش خودتان را حفظ کنید و با برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه  کافی به خودتان اعتماد کنید که موفق می‌شوید. یک مشاور کنکور با تجربه و با استعداد برای غلبه بر کاهش استرس کنکور اهمیت زیادی دارد. داشتن یک روانشناس استرس کنکور با  برنامه ریزی تحصیلی منظم، به شما در رسیدن به اهداف خود کمک شایانی می‌کند. مشاوران کنکور در شهر شیراز به دانش‌آموزان زیادی برای رسیدن به هدف و آرزویشان کمک می‌کنند.

حرف آخر

رقابت در کنکور در بین داوطلبان کنکور بسیار زیاد است و همگی به دنبال نتیجه مطلوب در این آزمون پر استرس هستند. کنکور، سرنوشت افراد زیادی را تغییر خواهد داد. داوطلبان کنکور و والدین آن‌ها باید برای کاهش استرس برنامه‌ریزی کنند تا فرزند عزیز‌شان در رتبه مد نظر و رشته مورد علاقه خودشان قبول شوند. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب کلیدی مهم را یادآور شویم؛ شما می‌توانید برای کاهش استرس کنکور با مشاوران کنکور و افرادی که در زمینه مشاوره تحصیلی فعالیت دارند مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *