تکنیک‌هایی برای مبارزه با افکار منفی

تکنیک‌هایی برای مبارزه با افکار منفی

حسین بیات روان شناس بالينی، دوره دكترای تخصصی روان شناسی سلامت

امروزه از بین بردن افکار منفی یک راهکار الزامی برای افراد جامعه می باشد. این امر اتفاقی نیست که بخودی خود انجام پذیرد. در این مطلب راهکارهای پیشنهادی دکتر حسین بیات روانشناس بالینی در شیراز برای این موضوع را بررسی میکنیم.

ذهن انسان از لحظه ای که ار خواب بیدار می شود تا وقتی دوباره بخوابد مشغول فکر کردن می باشد. برخی از این افکار خوب هستند و برخی دیگر منفی. متاسفانه با شرایط فعلی جامعه ما میزان افکار منفی خیلی بیشتر است. همین امر باعث شده که اکثریت جامعه ما افرادی عصبی و پرخاشگر باشند. بنابراین باید راهی پیدا کنیم که از شراین افکار منفی راحت شویم. در این مطلب راهکارهای پیشنهادی دکتر حسین بیات روانشناس بالینی در شیراز برای این موضوع را بررسی میکنیم.

تکنیک‌هایی برای مبارزه با افکار منفی 

امروزه از بین بردن افکار منفی یک راهکار الزامی برای افراد جامعه می باشد. این امر اتفاقی نیست که بخودی خود انجام پذیرد. در ادامه چند مورد از تکنیک های علمی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد برایتان آوردیم.

شناسایی  و پیدا کردن افکار منفی

قبل از اینکه بخواهیم درباره تکنیک های مختلف برای از بین بردن افکار منفی صحبت نماییم،باید بدانیم این افکار چه هستند. چه زمانهایی به سراغ ما می آیند. چه تاثیری بر روان، ذهن و عملکرد ما می گذارند. برای این کار متد مختلفی وجود دارند که می توانید با یک جستجوی کوتاه در اینترنت با آنها آشنا شوید.

پاکسازی افکار منفی

راههای مختلفی برای این کار وجود دارند. دکتر حسین بیات روانشناس بالینی در شیراز برخی از مفید ترین این راهها را برایتان شرح داده اند.

تکنیک طوطی سخنگو

برای آشنایی با این تکنیک فوق العاده به فیلم زیر توجه نمایید.

 

 مدیتیشن

یکی از راههای آرامش ذهنی، استفاده از روش مدیتیشن می باشد. هر روز صبح وقتی ذهن شما هنوز مشغولیتی ندارد و بدن شما در اوج آرامش خود قرار دارد، به مدت ۱۵ دقیقه مدیتیشن نمایید. در این زمان هر فکری به سمت شما آمد، آنرا متوقف نمایید.

بررسی اندیشه ها

وقتی که یک سری افکار منفی به سراغ شما آمد، یک گوشه بنشینید و به آنها فکر کنید. شاید بگویید برای چه باید این کار را نمود. با این کار شما منبع آن افکار را می یابید و سعی در رفع  آن مشکل می نمایید.

درباره افکار منفی تان بنویسید

علاوه بر فکر کردن به افکار می توانید درباره آنها بنویسید. این را بدانید که این کار تاثیر فوق العاده ای برای آرامش ذهن شما دارد. با نوشتن و فکر کردن به این گونه تفکرات خیلی راحت تر این مشکل را حل می نمایید.

تمرین ذهن

یک سری تمرینات ذهنی برای رفع این مشکل وجود دارند. این تمرینها را میتوانید با جستجو در اینترنت و یا با مشاوره با یک روانشناس بیابید.

سایرمتد درمانی

راههای زیادی برای این کار وجود دارد که در این مطلب نمیتوان به همه آنها اشاره نمود. مهمترین این متد عبارتند از

  • درمان استرس
  • برخی مسائل را بیش از حد شخصی نکنید.
  • قضاوت ننمودن افراد
  • قرار نگرفتن در محیط ها و شرایط غمگین و ناراحت کننده
  • جایگزین نمودن تفکرات مثبت بجای منفی
  • مراجعه به مشاور یا روانشناس برای یافتن راههای درمانی بهتر.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.