کلینیک روانشناسی بیات

نگرانی چیست

به قلم : حسین بیات (روانشناس بالينی، دوره دكترای تخصصی روانشناسی سلامت)

نگرانی چیزی است که زمانی روی می‌ دهد که ذهن شما درگیر افکار منفی، نتایج غیرقابل اطمینان و یا چیز‌هایی می‌شود که ممکن است درست پیش نروند. نگرانی معمولا به شکل افکار مکرر و وسواسی بروز می‌ کند. در واقع نگرانی، مولفه‌ ادراکی اضطراب است. به زبان ساده‌ تر، نگرانی فقط در فکر و ذهن شما روی می‌ دهد، نه در جسمتان

مرکز مشاوره بیات

نگرانی چگونه عمل می‌ کند :

نگرانی عملکرد مهمی در زندگی ما دارد. ما وقتی به یک موقعیت ناخوشایند یا تردید برانگیز فکر می‌ کنیم (مثلا اینکه نتوانیم اجاره را پرداخت کنیم یا امتحان را بد داده باشیم)، مغز ما تحریک می‌ شود. نگرانی باعث می شود به دنبال راه حل بگردیم یا دست به اقدامی بزنیم

سه راهکار برای غلبه بر نگرانی :

  • به خودتان فرصتی برای نگران بودن بدهید. شما باید زمانی برای خودتان در نظر بگیرید تا اجازه داشته باشید در مورد مسئله‌ ای که فکرتان را مشغول کرده نگران باشید. وقتی این زمان به پایان رسید (با ۲۰ دقیقه شروع کنید)، آگاهانه افکار خود را به سمت دیگری هدایت کنید

  • هر وقت دیدید نگران مسئله‌ ای هستید، خودتان را مجبور کنید تا قدمی برداید و برای نگرانی خود اقدامی بکنید (فقط فکر کردن چیزی را حل نمی‌ کند)

  •  نگرانی‌ هایتان را بنویسید. تحقیقات نشان می‌ دهد فقط ۸ تا ۱۰ دقیقه وقت صرف نوشتن نگرانی‌ ها کردن می‌ تواند افکار منفی و مکررتان را آرام کند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *