درمان افسردگی بدون دارو | بهترین راه درمان افسردگی

درمان افسردگی

درمان افسردگی با توجه به شایع بودن بیماری افسردگی و زمان طولانی درمان همیشه موضوعی مهم برای روانشناسان و روانپزشکان بوده است. درمان افسردگی می‌تواند کیفیت زندگی فرد، افراد خانواده و حتی جامعه را بالا ببرد و از آن‌جایی که در جهان بسیاری از افراد به این اختلال روانی دچار هستند همیشه راه‌‌های درمان جدیدی برای این اختلال ارائه داده می‌شود. درمان افسردگی بدون دارو یکی از روش‌های برتر درمان افسردگی است که افراد زیادی را در سراسر جهان بهبود داده است. درمان افسردگی بدون دارو انواع مختلفی دارد که روان درمانی و شناخت درمانی از برترین آن‌ها است.

افسردگی و علائم آن

افسردگی یکی از اختلال‌های شایع روانی در جهان است که طبق آمار سازمان بهداشت کشور ایران بیش از 12 درصد مردم این کشور به این اختلال شایع مبتلا هستند.  اولین و مهم‌ترین مرحله در درمان افسردگی تشخیص این بیماری است. برای اینکه بتوانید بیماری افسردگی را در خود یا فردی دیگر تشخیص دهید نیاز دارید که بیماری افسردگی، علائم آن و انواع افسردگی را بشناسید. البته این تشخیص فقط حدس و گمان است و تشخیص اصلی باید توسط متخصص صورت بگیرد.

داشتن احساس غم و ناامیدی و گریه کردن، کاهش سطح انرژی و شادابی، کاهش یا افزایش اشتها، تغییر در الگو خواب(کاهش و یا افزایش میزان خواب)، کاهش قدرت تصمیم گیری، خستگی بیش از حد و مفرد و … از علائم مشترک افسردگی به حساب می‌آیند. اگر این علائم در فردی در زمان طولانی مشاهده شود فرد می‌تواند به اختلال افسردگی دچار باشد و باید تحت درمان قرار بگیرد. افسردگی سطوح مختلفی دارد و هر چه سریع‌تر تشخی داده شود درمان آن می‌تواند راحت‌تر صورت بگیرد. درمان افسردگی انواع مختلفی دارد که شامل درمان دارویی و غیر دارویی می‌شود.

انواع افسردگی

افسردگی بیماری با تنوع بالا است که همه‌ی آن‌ها دارای علائم مشترکی هستند ولی تفاوت‌هایی نیز دارند. تشخیص نوع افسردگی در درمان آن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • افسردگی اساسی یا MDD: این نوع افسردگی یکی از شایع‌ترین افسردگی‌های موجود است و فرد علائمی شامل افکار مربوط به مرگ، آسیب زدن به خود یا خودکشی را تجربه می‌کند.
  • افسردگی آتیپیک: این افسردگی یکی از افسردگی شدید است که علائم آن الگوی مخصوصی دارند. این نوع از افسردگی نسبت به برخی از روش‌های درمانی و داروها، پاسخ بهتری نشان می‌دهد بنابراین تشخیص دقیق آن می‌تواند مفید باشد.
  • افسردگی دیستایمی(نوع خفیف و مکرر): این افسردگی جز افسردگی‌های خفیف و مزمن است. علائم این افسردگی خفیف تا متوسط است و فرد روزهای مختلفی را در زندگی خود تجربه می‌کد؛ برخی روزها ممکن است که حال خوبی داشته باشد و روز بعد حال خوبی نداشته باشد.

درمان افسردگی با دارو

درمان افسردگی با دارو یکی از قدیمی‌ترین و بهترین راه‌های درمان محسوب می‌شود. با اینکه این روش با درصد بالای موفقیت همراه بوده است ولی به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌کرده روش‌های جدید و بهتری جایگزین آن شده‌اند. برای استفاده از دارو حتما باید به فرد متخصص مراجعه کرد؛ اما بیشتر روانپزشکان و روانشناسان تجویز دارو را بسیار محدود می‌کنند و فقط در مواقع حاد از دارو استفاده می‌کنند و این به دلیل عوارض و وابستگی‌هایی است که داروهای ضد افسردگی دارند. اختلال افسردگی تعادل مواد شیمیایی مغز را به هم می‌ریزد و مصرف دارو‌های ضد افسردگی منجر به متعادل کردن غلضت این مواد و بهبود افسردگی می‌شوند.

درمان افسردگی

درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان افسردگی محسوب می‌شود. این روش خود انواع مختلفی دارد که می‌تواند شامل روش‌های خانگی و دیگر روش‌ها که در کلینیک‌های روانشناسی و تخصصی وجود دارد باشد. مهم‌ترین عامل در این روش سبک زندگی سالم است؛ به این دلیل که یک فرد افسرده با داشتن سبک زندگی سالم و بدون نیاز به مصرف دارو تا حد زیادی می‌تواند افسردگی خود را کنترل کند. به جز سبک زندگی سالم مراجعه به روانشناس و انجام انواع درمان‌های بدون دارو مانند گروه درمانی، خانواده درمانی، روانکاوی، رفتار درمانی، شناخت درمانی، درمان مغناطیسی، طب سوزنی و درمان افسردگی با نوروفیدبک می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

درمان افسردگی با خود درمانی و سبک زندگی سالم

درمان افسردگی با خود درمانی درواقع پرورش عادت‌های سالم و ایجاد یک سبک زندگی سالم است که به روند درمان افسردگی کمک می‌کند. اگر افسردگی شما خفیف باشد با ایجاد یک روتین و سبک زندگی سالم می‌تواند به طور کامل از بین برود و اگر افسردگی شما شدید هم باشد می‌تواند در کنار دیگر روش‌ها بسیار کمک کننده باشد.  داشتن یک سبک زندگی سالم شامل عادت‌های مختلفی مانند تغذیه سالم، عادت خواب خوب و کافی، ورزش و تحرک بدنی، مدیتیشن و پرهیز از عادات نا سالم می‌شود.

شماره تماس روانشناس در شیراز

شناخت درمانی

یکی از روش‌های برتر درمان افسردگی بدون دارو روش شناختی درمانی است. در این روش فرد متخصص به بیمار کمک می‌کند که شناخت، درک و رفتار خود را به سمت صحیح تغییر دهد. شناخت درمانی یکی از روش‌هایی است که به گفته بیماران تاثیر طولانی مدت دارد. در این روش درمانگر به بیمار رفتارهایی را آموزش می‌دهد که در زمان افزایش علائم افسردگی بتوانند به آن غلبه کنند.

طب سوزنی

طب سوزنی

راه‌های متفاوتی برای درمان افسردگی بدون دارو وجود دارد که هر کدام در جایگاه خود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. طب سوزنی یکی از روش‌های درمان افسردگی است که از طب چینی گرفته شده است. طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری‌های فیزیکی و ذهنی نقش دارد. در این درمان سوزن‌هایی در مکان‌های خاصی وارد پوست می‌شوند و انرژی بدن شما را فعال می‌کنند. متخصصان طب سوزنی در غرب معتقدند که طب سوزنی اثراتی بر روی دستگاه عصبی و دستگاه هورمونی ایجاد می‌کند و تاثیر بسیاری بر کاهش شدن افسردگی دارد.

روان درمانی

روان درمانی یکی از روش‌های برتر درمان افسردگی بدون دارو است؛ که در این روش روانکاو با آموزش تکنیک‌های خاص و مختلف به دنبال برخورداری فرد از برخی ویژگی‌های رفتاری مانند اعتماد میان فردی، مکانیسم‌های سازگاری و مدارا، قدرت برخوردار شدن از طیف وسیع هیجانات و توانایی تجربه هیجانات است. این روش زمان زیادی می‌برد و با قوی کردن بیمار توانایی کنترل افسردگی را در فرد ایجاد می‌کند.

در این مقاله درمورد روش‌های درمان افسردگی بدون دارو صحبت کردیم. هر کدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را برای افراد مختلف شخصی سازی می‌کند؛ به همین دلیل بهترین فرد برای انتخاب راه درمان روانپزشک یا مشارو شما است. در مرکز روانشناسی و نوروفیدبک بیات انواع روش‌های درمانی ارائه داده می‌شود و آقای دکتر بیات با سال‌ها تجربه در درمان اختلالات روانی می‌تواند بهترین کمک را به شما بکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *