درمان پانیک با نوروفیدبک

درمان پانیک با نوروفیدبک

یکی از رنج‌آورترین و سخت‌ترین اختلالات روانشناختی در بین افراد، اختلال پانیک می‌باشد. متاسفانه تعداد افرادی که با این اختلال و حملات پانیک دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار زیاد است و این در حالی است که برخی از این افراد فرآیند درمانی درست و تاثیر گذاری را در طول دوره درمان تجربه نمی‌کنند. یکی از روش‌های کم هزینه و دارای نتیجه و ماندگاری طولانی مدت درمان پانیک با نوروفیدبک می‌باشد.

این روش درمانی در کم‌ترین بازه زمانی بیشترین و مطلوب‌ترین نتیجه را برای بیماران به همراه دارد و سلامتی آن‌ها را به طور حتم تضمین می‌کند. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان از حملات مکرر و پی در پی پانیک رنج می‌برید، بهتر است روش درمان پانیک با نوروفیدبک را درکنار روش‌های پر هزینه و فاقد نتیجه مطلوب را امتحان کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه روش درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک برترین و جامع‌ترین روش درمان حملات پانیک در افراد است.

آشنایی با اختلال پانیک

حمله‌ی پانیک یا پانیک اتک همان اضطراب بسیار شدید در فرد است که می‌تواند در شرایط مختلف و به دلایل بسیار زیاد و گوناگونی در فرد بروز کند، به طور مثال اگر شما نسبت به مار ترس شدید داشته باشید در هنگام مواجه با آن ممکن است دچار حملات پانیک شوید و یا اگر از صحبت کردن در یک جمع فراری هستید و تمایلی به صحبت در آن جمع ندارید در صورتی که در برابر جمع قرار بگیرید ممکن است پانیک اتک را تجربه کنید. درمان پانیک با نوروفیدبک می‌تواند به این افراد کمک کند.

درمان پانیک با نوروفیدبک

منظور از حملات پانیک چیست؟

به زبان بسیار ساده پانیک یعنی اضطراب و استرس بسیار شدید که به صورت کاملا ناگهانی و بدون هیچ گونه پیش زمینه‌ای ایجاد شده و در کم‌ترین زمان به اوج خود می‌رسد. این در حالی است که تمامی حملات پانیک در کم‌تر از 30 دقیقه فروکش شده و تمام می‌شوند. این اختلال و حملات بیشتر در افراد بین 20 تا 30 سال رخ می‌دهد. برخی از افراد شناخت دقیق و صحیحی نسبت به حملات پانیک ندارند و این حملات را با مشکلات داخلی بدن اشتباه می‌گیرند و در زمان شروع حمله به اورژانس مراجعه می‌کنند و زمانی که به اورژانس می‌رسند وضعیت نرمال‌تر و بهتری را نسبت به قبل دارند. برای درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک نیاز است که ابتدا تشخیص داده شود.

علائم بسیار مهم حملات پانیک

افرادی که حملات پانیک را تجربه می‌کنند علائم قابل مشاهده‌ای دارند که با مشاهده آن علائم می‌توان نتیجه گرفت فرد دچاره حملات پانیک شده است. برای شناسایی حملات پانیک و درمان پانیک با نوروفیدبک نیاز است که با علائم این اختلال آشنا شویم. هر فرد حداقل 4 مورد از علائم زیر را در زمان پانیک اتک دارد.

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • احساس نفس تنگی
  • لرزش درونی و بیرونی بدن
  • احساس درد در قفسه سینه
  • سنگینی در قفسه سینه
  • عرق کردن بیش از حد طبیعی

مهم‌ترین نشانه‌های این اختلال و حملات در فرد این است که وقوع این اتفاق آنی و کاملا غیر منتظره در فرد رخ می‌دهد. در پانیک اتک فرد به راحتی و به درستی نمی‌تواند دلیل ترس و اضطراب خود را به راحتی و به درستی بیان کند. بروز هر یک از علائم‌ها در افراد با یک دیگر بسیار متفاوت است.

درمان پانیک با نوروفیدبک

تاثیرات اختلال پانیک بر زندگی

درمان حملات پانیک با نوروفیدبک ضروری و مورد نیاز است به دلیل اینکه این اختلال می‌تواند تاثیرات بدی بر زندگی روزانه افراد بگذارد و حتی در مواردی زندگی روزانه را مختل کند. اختلال پانیک منجر به مرگ نمی‌شود ولی درمان آن باید جدی گرفته شود. افراد دارای این اختلال همیشه منتظر حملات بعدی هستند و از اینکه این حملات در مکان‌هایی مانند اتوبوس، مترو و مکان‌های شلوغ رخ دهد می‌ترسند و این موضوع منجر به ایجاد نگرانی و استرس می‌شود.

به دلیل ترس از حملات پانیک افراد کمتر از منزل خارج می‌شوند و سبک زندگیشان تغییر می‌کند. این افراد برای اینکه از خانه خارج شوند نیاز به همراهی فرد دیگری دارند به همین دلیل ترجیح می‌دهند در خانه بماند و این موضوع منجر به احتلال در زندگی روزانه و طبیعی افراد می‌شود. حملات پانیک در ساعات مختلف روز باعث مراجعه فرد به اورژانس و دکترهای مختلف می‌شود؛ برای افراد زیادی پروسه درمان می‌تواند با ایجاد استرس و افسردگی همراه باشد.

علت به وجود آمدن حملات پانیک

همانطور که به آن اشاره کردیم، حملات پانیک ناشی از تجربه یک اضطراب شدید می‌باشد. از این رو عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، پزشکی، سبک و نوع زندگی و علل روانشناختی می‌تواند منجر به فعال و پدیدار شدن حملات پانیک در فرد شود. شناسایی علل حملات پانیک در انتخاب روش درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک یا دارو و تعیین اینکه آیا روش قطعی درمان پانیک امکان پذیر است یا خیر، تاثیر بسزایی دارد.

علل روانشناختی

علل روانشناختی مهم‌ترین عامل در ایجاد حملات پانیک است و بیشتر افراد به دلیل تجربیات سخت و شدیدی که در گذشته داشته‌اند دچار استرس و اضطراب شدید و حمله پانیک می‌شوند. تجربیات دردناک شدید و مکرر مانند از دست دادن عزیزان، موفق نشدن در مراحل زندگی، مورد سوء استفاده جسمی قرار گرفتن و … باعث ایجاد اختلال پانیک می‌شود. درمان پانیک با نوروفیدبک اگر علل روانشناختی داشته باشد؛ درصد موفقیت بالاتری دارد.

علل پزشکی حملات پانیک

برخی از بیماری‌های جسمی که در افراد رخ داده است می‌تواند منجر به ایجاد حملات پانیک و در حالت شدیدتر اختلال پانیک شود. بیماری‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد حملات پانیک شوند شامل پرکاری تیروئید، قند خون پایین، مشکلات مادرزادی در دریچه‌های قلب، مصرف مواد محرک مانند کافئین و آمفتامین و علائم ترک اعتیاد می‌شود.

تاثیر ژنتیک بر پانیک

علاوه بر علل پزشکی ژنتیک نیز می‌تواند یکی از علل حملات پانیک باشد. برخی افراد به صورت ژنتیکی ذهن حساس‌تر و تحریک پذیرتری دارند که در شرایط مختلف منجر به ایجاد استرس و اضطراب شدید می‌شود. همان طور که می‌دانید استرس و اضطراب شدید نیز حملات پانیک را ایجاد می‌کند. روش‌های درمان استرس و اضطراب می‌تواند منجر به کاهش حملات پانیک نیز شود.

درمان پانیک با نوروفیدبک

درمان پانیک با نوروفیدبک

یکی از روش‌های بسیار تاثیر گذار و دارای نتیجه طولانی مدت درمان پانیک با نوروفیدبک است. در این روش درمانی از گروه‌های مختلف دارویی مانند آلپرازولام، کلونازپام و یا ترکیبات آن‌ها استفاده می‌شود. علت استفاده از این داروها تاثیر گذاری بسیار سریع در ابتدای درمان پانیک با نوروفیدبک است؛ اما باید توجه داشته باشید این داروها با کنترل حملات باید هر چه سریع‌تر و با نظم بسیار معین به تدریج کم شده و در نهایت مصرف آن‌ها قطع شود. در نوروفیدبک مغز به خوبی یاد می‌گیرد که چگونه فعالیت‌های مرتبط به خود را به طور طبیعی و خودکار کنترل کند. در واقع استفاده از روش درمانی نوروفیدبک می‌تواند امواج مغزی را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه دریافت می‌کند را تغییر دهد.

نوروفیدبک به وسیله تقویت امواج موثر در حالت‌های آرامش، امواج آلفا( ریلکسشن) و سرکوب ردن امواجی که در بالا بردن اضطراب و تنش فیزیکی در فرد نقش دارند، می‌تواند سبب کاهش علائم اضطرابی و بهبود حملات پانیک فرد گردد. متخصصان بی‌شماری، به کاری گیری از روش درمانی نوروفیدبک را به منظور درمان اضطراب از عمده‌ترین موارد و زمینه روش درمانی نوروفیدبک می‌دانند. بیشتر آن‌ها معتقد هستند که یکی از اولین مواردی که توسط نوروفیدبک بهبود یافت استرس و اضطراب بود و حدود 70 تا 90 درصد از بیماران اضطرابی توانسته‌اند با نوروفیدبک سلامت خود را به دست آورند.

مزایا درمان حملات پانیک با نوروفیدبک

درمان حملات پانیک با نوروفیدبک زمانی که بقیه روش‌های درمانی شکست خورده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به دلیل غیرتهاجمی بودن عوارض جانبی بسیار محدودی دارد و برای تمام گروه‌های سنی قابل استفاده است. یکی دیگر از مزیت‌های درمان با نوروفیدبک شامل بهبود اعتماد به نفس، افزایش احساس امنیت، کاهش و درمان استرس و اضطراب و افزایش تمرکز می‌شود. مهم‌ترین مزیت درمان حملات پانیک با نوروفیدبک نیز پایدار و طولانی مدت بودن اثر آن است؛ که این روش را به یکی از برترین روش‌های درمان قطعی پانیک تبدیل کرده است.

سایر روش‌های درمان پانیک

درمان پانیک با استفاده از انواع روش‌های روان درمانی، دارو درمانی، TDCS و … امکان پذیر است. معمولا ترکیبی از روش‌های متنوع برای درمان قطعی حملات نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با تعدادی از روش‌های درمان پانیک آشنا خواهیم شد.

روان درمانی

روان درمانی قدیمی‌ترین و موثرترین روش درمان مشکلات روانی است که برای درمان حملات پانیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش درمانی روانشناس با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های به روز سعی در کنترل حملات پانیک دارد. یکی از برترین و موثرترین روش‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از تکنیک مواجهه سازی است. در این تکنیک از فرد می‌خواهند تا با ترس ذهنی خود روبه‌رو شده و سعی کند آن را کنترل کند.

دارو درمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان پانیک دارو درمانی است که توسط فرد متخصص انجام می‌گیرد. این روش زمانی توصیه می‌شود که تمام روش‌های دیگر برای کنترل علائم پانیک استفاده شده ولی تاثیری نداشته‌اندد. دارو درمانی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حملات پانیک در شدیدترین وضعیت خود قرار داشته باشند و زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهند. درمان دارویی درمان قطعی و با اثر طولانی مدت نیست بلکه به ورت کوتاه مدت باعث کاهش علائم پانیک می‌شود.

داروهای متفاوتی برای درمان حملات پانیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای ضدافسردگی و داروهای آرام بخش از انواع داروهای مورد استفده برای درمان این اختلال هستند. داروهای ضد افسردگی باعث کاهش احساس اضطراب و بهبود علائم افسردگی می‌شود که اغلب به دلیل حملات پانیک ایجاد شده است. فلوکستین، سرترالین، پاروکستین و سیتالوپرام داروهای ضدافسردگی هستند که عوارضی شامل اختلالات جنسی، ناراحتی گوارشی و اختلالات خواب می‌شوند.

TDCS

دستگاه تی دی سی اس یکی از دستگاه‌های نوروتراپی می‌باشد، در واقع نوروتراپی یعنی درمان اعصاب و یا درمان سلول‌های ضعیف عصبی مغز، که استفاده از دستگاه تی در سی اس سبب شده تا درمان و تقویت سلول‌های عصبی و یا بیماری‌های مربوط به اعصاب به راحتی و به کمک این دستگاه پیشرفته درمان شوند. این دستگاه دارای 2 یا 4 الکترود می‌باشد که بر روی نواحی خاصی از سر بر اساس نظر پزشک قرار می‌گیرند. جریان الکتریکی تولید شده پس از عبور از نواحی مختلف سر خود را به سطح قشر مغز می‌رساند و بر روی سلول‌های عصبی تاثیر می‌گذارد و به تقویت آن‌ها می‌پردازد.

بهترین مرکز درمان پانیک با نوروفیدبک در شیراز

همانطور که گفتیم پانیک یکی از اختلالات ناشی از اضطراب و استرس شدید در فرد است که به صورت آنی در فرد بسته به موقعیتی که در آن قرار می‌گیرد رخ می‌دهد. اگر به دنبال برترین مرکز جهت درمان پانیک با نوروفیدبک که روشی بسیار تاثیر گذار و فاقد درد می‌باشد هستید، ما به شما مرکز روانشناسی و نوروفیدبک دکتر حسین بیات را معرفی می‌کنیم. در این مرکز تخصصی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در درمان اختلالاتی همچون استرس، اعتیاد، وسواس و … و بهترین مشاوره‌ها در حوزه خانواده، کودک و نوجوان، ترک اعتیاد و … زیر نظر برترین و باتجربه‌ترین پزشکان متخصص صورت می‌گیرد.

جمع بندی

درمان اختلال پانیک با نوروفیدبک یکی از روش‌های برتر برای درمان است و منجر به بالا بردن کیفیت زندگی افراد می‌شود؛ به دلیل اینکه اختلال پانیک می‌تواند افراد را از زندگی طبیعیشان جدا کند. درمان اختلال پانیک با نوروفیدبک بین 70 تا 90 درصد جوابگو بوده است و یکی از روش‌هایی است که تاثیر طولانی مدت دارد و اختلال پانیک را از ریشه و به وسیله کنترل فرد بر روی مغز خود درمان می‌کند. در مرکز روانشناسی و لورتا نوروفیدبک بیات، دکتر حسین بیات از روش درمان با نوروفیدبک با بالاترین کیفیت و به استانداردترین شکل استفاده می‌کند. این روش درمانی می‌تواند باعث درمان قطعی و طولانی مدت پانیک شود به همین دلیل بسیار مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته است.

سئوالات متداول درمورد درمان پانیک با نوروفیدبک

1- حمله پانیک چیست؟

به زبان بسیار ساده پانیک یعنی اضطراب و استرس بسیار شدید که به صورت کاملا ناگهانی و بدون هیچ گونه پیش زمینه‌ای ایجاد شده و در کم‌ترین زمان به اوج خود می‌رسد.

2- احتمال ابتلا به اختلال پانیک در چه سنینی بیشتر است؟

اختلال و حملات پانیک بیشتر در افراد بین 20 تا 30 سال رخ می‌دهد.

3- علائم حملات پانیک چیست؟

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • احساس نفس تنگی
  • لرزش درونی و بیرونی بدن
  • احساس درد در قفسه سینه
  • سنگینی در قفسه سینه
  • عرق کردن بیش از حد طبیعی

4- روش درمان پانیک با نوروفیدبک پند درصد موفقیت آمیز بوده است؟

درمان پانیک با نوروفیدبک و درمان استرس و اضطراب بین 70 تا 90 درصد موفیت آمیز بوده است و تحقیقات نشان داده استرس و اضطراب از اولین اختلال‌هایی بوده که توسط نوروفیدبک درمان شده است.

5- درمان پانیک با نوروفیدبک چگونه است؟

در درمان پانیک با نوروفیدبک مغز به خوبی یاد می‌گیرد که چگونه فعالیت‌های مرتبط به خود را به طور طبیعی و خودکار کنترل کند. در واقع استفاده از روش درمانی نوروفیدبک می‌تواند امواج مغزی را با استفاده از بازخوردی که از دستگاه دریافت می‌کند را تغییر دهد.