اهمال کاری چیست ؟

حسین بیات روان شناس بالينی، دوره دكترای تخصصی روان شناسی سلامت

اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن اختیاری و غیر ضروری انجام یک کار به امید عملکرد بهتر و مطلوب‌تر در آینده، به عبارت دیگر اهمال کاری یعنی دانستن اهمیت انجام یک کار و انجام ندادن آن کار، بعنوان مثال فرد نیاز به رفتن نزد دندانپزشک برای رفع مشکلات خود دارد و این امر خیلی مهم می باشد ولی این کار را به تعویق می اندازد.

اهمال کاری

اهمال کاری چیست ؟ اهمال کاری یک رفتار اختیاری و ارادی هست.

اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن اختیاری و غیر ضروری انجام یک کار به امید عملکرد بهتر و مطلوب‌تر در آینده، به عبارت دیگر اهمال کاری یعنی دانستن اهمیت انجام یک کار و انجام ندادن آن کار، بعنوان مثال فرد نیاز به رفتن نزد دندانپزشک برای رفع مشکلات خود دارد و این امر خیلی مهم می باشد ولی این کار را به تعویق می اندازد.
در تعریف دیگر اهمال کاری یعنی ناتوانی در شروع، تداوم و اتمام کار.

اهمال کاری یعنی اجتناب از انجام کاری که در آن احتمال ترس از شکست وجود دارد و به تعویق و پشت گوش انداختن کارها به خاطر استرس و اضطرابی که به فرد وارد میشود.

پیامدهای اهمال‌کاری این موارد هستند:

  • کاهش انگیزه پیشرفت
  • کاهش عملکرد تحصیلی
  • کاهش رغبت به فعالیت ها
  • تخریب روابط بین فردی
  • ترک تحصیل افزایش استرس و اضطراب
  • عادات غذایی و خورد و خوراک ناسالم
  • کاهش رغبت به فعالیت‌ها
  • علل اهمال کاری
  • ترس از شکست
  • ناتوانی در مدیریت زمان
  • انزجار از تکالیف چالش زا
  • کمال گرایی مرضی

مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، تکانشگری، وجدانمندی پایین و ضعف در جهت گیری زمانی

برای درمان اهمال کاری ما باید به روانشناس بالینی مراجعه کنیم تا روانشناس به ما کمک کند. روانشناس مزایا و معایب اهمال کاری را به ما نشان می دهد. این که چرا ما اهمال کاری میکنیم. شیوه های مدیریت زمان را به ما آموزش میدهد. روانشناس بالینی به ما کمک می کند که اهداف مهم و ضروری را در اولویت قرار بدهیم و اهداف غیر ضروری و غیر مهم را در آخر کار قرار دهیم.
راجع به ترس ها، روانشناس به ما کمک می کند ترسها را بیشتر بشناسیم. به ما آموزش میدهد که کارهایمان را سازمان بندی کنیم. کارهایمان را به بخش های کوچک تر و قابل کنترل تر تقسیم کنیم.از دیگر کمکهای روانشناس بالینی تکنیک همین الان کار را انجام بده می باشد. به ما یاد می دهد که این تکنیک را به عنوان چشمک زن در صفحه مانیتور قرار بدهیم یا بعنوان تذکر و یادآوری روی کاربرگ یا کیف دستی یا سررسید جهت یادآوری آنها قرار بدهیم و بسياري از تكنيك هاي ديگر كه روان شناس به ما آموزش ميدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *