وقتی فکر مزاحمی به ذهنتان خطور میکند درست مثل تبلیغات بالاپر در صفحات اینترنتی با آن برخورد کنید.
حتماً با تبلیغات پاپ آپ (Pop-up) یا بالاپَر در صفحات اینترنتی برخورد کردهاید. البته امروزه بلاکرهایی برای این تبلیغات وجود دارند که ما را از شر این مزاحمتها رها کردهاند. اما قبلاً زمانی که هنوز این بلاکرها وجود نداشتند، شما در اینترنت مشغول جستجوی موضوع مدنظرتان بودید که ناگهان یک تبلیغ مزاحم روی اسکرینتان ظاهر میشد.
بیشتر اوقات پاپ آپها اسپم هستند و واقعاً نمیخواهید به آنها توجهی بکنید. بنابراین فوراً آن علامت ضربدر کوچک بالای سمت راست صفحه تبلیغ را پیدا کرده و رویش کلیک میکنید. وقتی موفق شدید این صفحه مزاحم را از جلوی دیدتان بردارید، میتوانید به کاری که قبل از آن مشغول بودید ادامه دهید.
همهی اینها را شرح دادیم که بگوییم با افکار مزاحمتان هم میتوانید مثل آگهیهای پاپ آپ رفتار کنید.
زمانی که در مورد افکارتان حرف میزنید از عبارت «من فکر میکنم» استفاده کنید. همین تفاوت زبانی نامحسوس و ظاهراً کوچک میتواند تأثیر بزرگی بگذارد. بین گفتن این جمله که «من یک بازندهام» و گفتن این جمله که «من فکر میکنم که یک بازندهام» تفاوت بزرگی وجود دارد.همین فاصلهی کم میتواند حجم زیادی از فشار افکار منفی را از دوشتان بردارد و تسکینتان دهد.
همچنین میتوانید از این شیوه برای احساسات یا تمایلاتتان استفاده کنید. مثلاً میتوانید بگویید «من متوجهم که الان احساس اندوه میکنم»؛ این طرز بیان میتواند فاصلهای را که نیاز دارید، بین شما و فکرتان ایجاد نماید.
فکرتان چند ساله است؟یک فکر ممکن است یک سال، پنج سال یا بیست سال با شما باشد، ولی به این معنی نیست که باید همچنان آن را نگه دارید و باورش داشته باشید. وقتی متقاعد شدید که فکری درست است، مکث کنید و از خودتان بپرسید «این فکر چند سال است که با من است؟». از خودتان بپرسید آیا لازم است همچنان ادامهاش دهید و همین الگوی فکری را دنبال کنید صرفاً به این دلیل که همیشه آن را داشتهاید؟
مطمئناً پاسخ منفی است! اینکه همیشه اینطور فکر میکردهاید دلیل نمیشود بهترین راه باشد. البته مهم است بدانید که شما میتوانید این افکار را داشته باشید و به رفتارهای منطقیتان هم ادامه دهید، فکرتان هرچند ساله که میخواهد باشد.
وقتی فکر مزاحمی به ذهنتان خطور میکند درست مثل تبلیغات بالاپر در صفحات اینترنتی با آن برخورد کنید.
حتماً با تبلیغات پاپ آپ (Pop-up) یا بالاپَر در صفحات اینترنتی برخورد کردهاید. البته امروزه بلاکرهایی برای این تبلیغات وجود دارند که ما را از شر این مزاحمتها رها کردهاند. اما قبلاً زمانی که هنوز این بلاکرها وجود نداشتند، شما در اینترنت مشغول جستجوی موضوع مدنظرتان بودید که ناگهان یک تبلیغ مزاحم روی اسکرینتان ظاهر میشد.
بیشتر اوقات پاپ آپها اسپم هستند و واقعاً نمیخواهید به آنها توجهی بکنید. بنابراین فوراً آن علامت ضربدر کوچک بالای سمت راست صفحه تبلیغ را پیدا کرده و رویش کلیک میکنید. وقتی موفق شدید این صفحه مزاحم را از جلوی دیدتان بردارید، میتوانید به کاری که قبل از آن مشغول بودید ادامه دهید.
همهی اینها را شرح دادیم که بگوییم با افکار مزاحمتان هم میتوانید مثل آگهیهای پاپ آپ رفتار کنید.
زمانی که در مورد افکارتان حرف میزنید از عبارت «من فکر میکنم» استفاده کنید. همین تفاوت زبانی نامحسوس و ظاهراً کوچک میتواند تأثیر بزرگی بگذارد. بین گفتن این جمله که «من یک بازندهام» و گفتن این جمله که «من فکر میکنم که یک بازندهام» تفاوت بزرگی وجود دارد.همین فاصلهی کم میتواند حجم زیادی از فشار افکار منفی را از دوشتان بردارد و تسکینتان دهد.
همچنین میتوانید از این شیوه برای احساسات یا تمایلاتتان استفاده کنید. مثلاً میتوانید بگویید «من متوجهم که الان احساس اندوه میکنم»؛ این طرز بیان میتواند فاصلهای را که نیاز دارید، بین شما و فکرتان ایجاد نماید.
فکرتان چند ساله است؟یک فکر ممکن است یک سال، پنج سال یا بیست سال با شما باشد، ولی به این معنی نیست که باید همچنان آن را نگه دارید و باورش داشته باشید. وقتی متقاعد شدید که فکری درست است، مکث کنید و از خودتان بپرسید «این فکر چند سال است که با من است؟». از خودتان بپرسید آیا لازم است همچنان ادامهاش دهید و همین الگوی فکری را دنبال کنید صرفاً به این دلیل که همیشه آن را داشتهاید؟
مطمئناً پاسخ منفی است! اینکه همیشه اینطور فکر میکردهاید دلیل نمیشود بهترین راه باشد. البته مهم است بدانید که شما میتوانید این افکار را داشته باشید و به رفتارهای منطقیتان هم ادامه دهید، فکرتان هرچند ساله که میخواهد باشد.