آشنایی با اختلال خواب و چگونگی درمان آن

اختلال خواب

اختلال خواب یکی از بیماری‌ها و اختلالاتی است که مردم عصر مدرن را به شدت به خود مبتلا کرده است. اختلال در خواب می‌تواند بر روی زمان و کیفیت خواب تاثیر بگذارد و منجر به از بین بردن آرامش و انرژی افراد در زندگی شود. درمان اختلال خواب باید در سریع‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد تا جنبه‌های دیگر زندگی افراد را درگیر نکند و مشکلات و بیماری‌های بیشتری ایجاد نکند.

آشنایی با اختلال خواب

اختلال خواب یا sleep disorder یک اشکال در الگوهای خواب یک فرد است. برخی اختلالات خواب به اندازه کافی جدی هستند تا بتوانند عملکرد طبیعی، روانی، اجتماعی و احساسی را تحت تاثیر قرار دهند. همه‌ی افراد نیاز دارند در طول روز به انداره 7 تا 8 ساعت به مغز خود استراحت دهند.

این اختلال زمانی رخ می‌دهد که فرد در دوره‌ای زمانی متوالی نتواند به اندازه کافی استراحت کند. در ایالت متحده آمریکا بیش از یک سوم افراد بزرگسال به این اختلال دچار هستند. این اختلال می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ به همین دلیل نوع درمان این اختلال ترکیبی از روش‌های مختلف است. درمان با نوروفیدبک یکی از روش‌های درمان اختلال خواب است و درصد موفقیت آن بسیار بالا است.

انواع مختلف اختلال خواب

اختلال خواب مانند سایر بیماری‌ها انواع مختلفی دارد؛ که شرایط هر کدام و نحوه‌ی درمان آن متفاوت است. معمولا افراد فکر می‌کنند اختلال خواب شامل کم خوابی می‌شود؛ ولی اینگونه نیست و فرد مبتلا به اختلال خواب می‌تواند پرخوابی را تجربه کند. در ادامه می‌خواهیم انواع اختلال‌های خواب موجود را بررسی کنیم.

  1. بی خوابی و پرخوابی
  2. اختلال تنفس
  3. اختلال نارکولپسی
  4. اختلالات مربوط به مراحل خواب یا بیداری نسبی (پاراسومنیا Parasomnia)

اختلال خواب

بی خوابی

بی‌خوابی یکی از اختلالات خواب است. ناتوانی در به خواب رفتن یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم خوابی می‌گویند. کم‌خوابی در واقع خود بیماری به حساب نمی‌آید بلکه جزء علایم بیماری محسوب می‌شود. کم‌خوابی معمولاً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است. از دیگر علل کم خوابی، می‌توان احساس عدم امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف کافئین را نام برد.

پرخوابی

گرچه خواب بهترین دارو جهت آرامش تلقی می‌شود، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که خوابیدن بسیار زیاد برای سلامتی خطرناک است و به عبارت دقیق تر، خوابیدن بیش از ۹ ساعت در شب به همراه نشستن بسیار زیاد در طول روز و ورزش نکردن می‌تواند به اندازه سیگار کشیدن مضر باشد. محققان استرالیایی اعلام کردند که خواب شبانه بیش از ۹ ساعت به همراه نشستن بسیار زیاد در طول روز و کم تحرکی خطر مرگ زودهنگام را چهار برابر افزایش می‌دهد

اختلال تنفس در خواب

یک اختلال است که باعث توقف تنفس برای مدت کوتاهی در طول خواب می‌شود. این دوره‌ها به آپنه نامیده می‌شود. آپنه‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه طول خواهند کشید و در موارد شدید، آپنه‌ها می‌توانند صدها بار در هر شب تکرار شوند. شخص با احساس خفگی به دفعات مکرر از خواب می‌پرد، هر کدام از آن‌ها می‌تواند تا ۲ دقیقه نیز به طول انجامد، خود فرد معمولا از آن‌ها مطلع نمی‌گردد.

اختلال نارکولپسی

حمله‌های خواب در ساعات بیداری را حمله خواب یا خواب ‌تازش یا نارکولپسی می‌گویند. خواب‌ تازش یکی از اختلالات خواب است و عبارت است از میل ناگهانی و مقاومت‌ناپذیر به خواب. مبتلایان به حمله خواب، در پی هیجان‌های شدید دچار گرفتگی ماهیچه می‌شوند. بسیاری از این بیماران به فلج خواب نیز مبتلا هستند. نوجوانان پسر دچار مراحل حمله خواب طولانی می‌شوند و پس از بیدار شدن از خواب احساس گرسنگی می‌کنند.

پاراسومنیا 

خواب ‌پریشی یا کژخوابی نوعی از نابهنجاری خواب است که شامل حرکات غیرعادی و ناهنجار، احساسات و رفتارهایی است که در رویا رخ می‌دهد، این رویاها ممکن است در حین به خواب رفتن، خواب، مراحل خواب یا در طی بیدار شدن از خواب رخ دهند بنزودیازپینها در درمان این مشکل ممکن است مفید باشند.

روش برتر درمان اختلال خواب

اختلال خواب انواع مختلفی دارد و درمان آن با توجه به نوع و علت زمینه‌ای ایجاد آن متفاوت است. یکی از بهترین روش‌های درمان این اختلال داشتن یک سبک زندگی خوب و داشتن ساعت خواب منظم است. سبک زندگی افراد بر روی سطح استرس و فعالیت‌های بدنی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و در صورتی که سالم باشد می‌تواند منجر به درمان بیماری‌های فرد مانند اختلال خواب شود.

مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره فردی برای درمان اختلال خواب ضروری است؛ پزشک نیز برای درمان فرد مبتلا به این اختلال روش‌های متفاوتی مانند دارو درمانی و درمان‌های روانشناسی را پیشنهاد می‌دهند. در ادامه با برترین روش‌های درمان اختلال خواب آشنا می‌شویم.

دارو درمانی شایع‌ترین روش درمان اختلال خواب

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بنیاد ملی خواب (NSF)، یکی از برترین روش‌های درمان اختلال خواب مصرف دارو محسوب می‌شود؛ البته همه‌ی انواع اختلالات خواب با استفاده از دارو قابل درمان نیستند. پزشکان در دارو درمانی از ترکیبی از داروها برای درمان استفاده می‌کنند. داورهای خواب‌آور، داروهای بیماری‌های خاص، مکمل ملاتونین، داروهای مختص آلرژی یا سرماخوردگی از انواع داروهایی هستند که در درمان اختلال خواب استفاده می‌شوند.

درمان رفتاری شناختی

بسیاری از اختلالات خواب به یک الگوی رفتاری بستگی دارد و به همین دلیل است که درمان رفتاری شناختی یک درمان معمول است که برای کمک به افراد برای مدیریت اختلالات خواب متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع درمان برای درمان بیخوابی و نارکولپسی معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش درمان رفتاری شناختی در درمان انواع دیگری از بیماری‌ها و مشکلات روانی مانند درمان استرس و اضطراب و وسواس شدید نیز استفاده می‌شود.

درمان اختلال خواب

خواب و مقررات خواب

تقریبا هر کس که با اختلال خواب آشنا است می تواند از تمرین خوب خواب و ایجاد روال هایی استفاده کند که موجب بهبود خواب آنها می شود. بعضی از اختلالات خواب مانند بیخوابی می تواند موجب اضطراب در خواب شود که می تواند با قرار گرفتن در معرض یک رویکرد خوب کنترل شود.

آرامش، مدیتیشن و ورزش

علائم اختلالات خواب مانند بیخوابی و RLS در بعضی افراد ممکن است با استفاده از تکنیک های آرام سازی، تمرین یوگا، تفکر و استفاده از تمرینات هدایت شود.

ابتلا به اختلال خواب می‌تواند به دلیل داشتن بیماری‌های مختلف ایجاد شود؛ اگر این اختلال درمان نشود می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیاندازد و منجر به ایجاد بیماری‌های جدید شود. درمان این اختلال در مرکز روانشناسی بیات توسط دکتر حسین بیات یکی از برترین روانشناسان بالینی شیراز صورت می‌گیرد. در این مرکز با بررسی علت ابتلا به بی‌خوابی و نوع آن به درمان قطعی این اختلال می‌پردازند.

سئوالات متداول 

1- انواع اختلال خواب را نام ببرید؟

  1. بی خوابی و پرخوابی
  2. اختلال تنفس
  3. اختلال نارکولپسی
  4. اختلالات مربوط به مراحل خواب یا بیداری نسبی (پاراسومنیا Parasomnia)

2- آیا دارو درمانی روش مناسبی برای درمان کم خوابی است؟

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بنیاد ملی خواب (NSF)، یکی از برترین روش‌های درمان اختلال خواب مصرف دارو محسوب می‌شود.

3- پاراسومنیا چیست؟

خواب ‌پریشی یا کژخوابی نوعی از نابهنجاری خواب است که شامل حرکات غیرعادی و ناهنجار، احساسات و رفتارهایی است که در رویا رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *